Shazam: 'tv-advertenties zullen onze belangrijkste inkomstenbron worden'

Vorig artikel Volgend artikel
Shazam: 'tv-advertenties zullen onze belangrijkste inkomstenbron worden'

Het is lang geleden dat Shazam slechts een nuttige app was om muziek te identificeren of zoals ze het zelf noemen, taggen. In 2013 is het bedrijf bezig met een serieus plan om ook televisieshows en advertenties te kunnen taggen. Onlangs maakte de dienst bekend dat ze 300 miljoen gebruikers hadden. Een indrukwekkend getal, maar niemand weet wat het actieve gebruikersaantal is. 

In een interview met The Guardian tijdens het Mobile World Congress in Barcelona sprak marketing vice-voorzitter David Jones over deze statistieken, maar ook over de manier hoe Shazam aan geld denkt te komen in 2013. "20% of all iPhones in the US used Shazam last month, and in some European countries like France, Germany and the UK we're seeing closer to 30% or 40%. And we're currently adding at least 2m new users a week, and more than 3m some weeks."

Volgens het interview staat Shazam als second-screen content centraal in de televisiewereld. Op dit moment betalen merken aan Shazam om hun tv-advertenties interactief te maken: ze voegen een call-to-action toe aan de advertentie waardoor mensen de advertentie kunnen taggen. Shazam levert vervolgens extra informatie die bij deze advertentie hoort. Momenteel heeft het bedrijf ongeveer 200 campagnes voor meer dan 140 merken. "For the time being, second-screen is supporting the ads on the first screen, but there will come a time when second-screen revenues start to become significant enough that the television networks and advertising sales groups will really start to take notice." vertelt Jones. "While we're making a ton of money now, compared to the billions of advertising that the networks sell, it's a smaller thing. That's the opportunity."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies