The History of Social Media (1971-2012)

The History of Social Media (1971-2012)

Social Media of Social Networking lijkt met de nog steeds groeiende populariteit vooral iets te zijn van de afgelopen jaren. Net zoals een wereld zonder mobieltje zullen velen zich nauwelijks nog een wereld kunnen voorstellen zonder Facebook en Twitter.

Maar social media is niet alleen deze twee platforms of al die andere alternatieven als LinkedIn, Google+ en Pinterest. Het is, en dat wordt zichtbaar in onderstaande infographic, in feite iets dat al dertig jaar bestaat. De geschiedenis van de sociale media loopt parallel met de geschiedenis van het internet, en haar roots in e-mail, usenet, het World Wide web, Blogs, Yahoo en AOL.

Na de opkomst van Friendster en MySpace waren het wel Facebook (2004) en Twitter (2006) die sociale media het gezicht hebben gegeven en de wereld op het gebied van communicatie heeft doen veranderen. Wat de houdbaarheid is van deze platformen weet niemand, een wereld zonder Facebook lijkt met meer dan 1 miljard gebruikers ondenkbaar. Toch zullen er de komende jaren en daarna nieuwe initiatieven komen de alles wat nu bestaat en populair is doen vervagen. Credits (Copyblogger)

history-social-media

Tags: social media
2d600050395e57e734f486cf6df66dec7accd832_42066_90_90_1Henk de Hooge

is oprichter en hoofdredacteur van Dutchcowboys. Daarnaast is hij online-uitgever, internet entrepreneur en MD van Red Banana, een creatief content marketing en communicatie bureau. Henk volgen kun je via Twitter @Henkey via zijn Facebook pagina en Google+. Zijn foto's kun je vinden door hem te volgen op Instagram.

Reacties (3)

    • Mike Philippens

    Zoals alles wat de laatste tijd wordt 'uitgevonden', is het niet meer dan oude wijn in nieuw zakken. De ICT business is niet veel beter dat de wasmiddelenindustrie: cloud, soa,web2.0 en ga zo maar door. Allemaal marketing kreten om iets 'nieuws' te kunnen verkopen.
    Punt is dat 'social media' vrij weinig met sociaal te maken hebben. Vooral de laatste tijd wordt het steeds meer een vehikel om ons iets te verkopen/reklame door de strot te douwen. Ik voorspel ook dat de meeste zogenaamde 'social media' binnen niet al te lange tijd zullen verdwijnen. Men krijgt er vanzelf genoeg van. FB wordt al steeds meer een openlijke reklamefolder en daardoor steeds minder interessant. Zelfs de grootste knuckleheads/tokkies krijgen dat op enig moment door. En dan stoppen ze er ook mee. Einde FB.
    Dat krijg je als je marketeers ergens op los laat. Ze hebben nl geen gevoel voor maat, dus melken ze iets totaal uit zodat iedereen er doodziek van wordt en het vanzelf ophoudt. Jammer.

    Za 20 okt 2012, 13:17 [reply]

    • Elmer den Braber

    Schitterend overzicht. Hiermee worden de mensen die er prat op gaan "al sinds 2006 op social media te zitten" even mooi met de neus op de feiten gedrukt.
    Dank voor het delen!

    Za 20 okt 2012, 14:00 [reply]

  • @Mike krachtige visie, of je gelijk gaat krijgen weet ik niet. 1 Miljard mensen zijn er nogal wat in het geval van Facebook. Voor sociale media is ook moeilijk een juiste omschrijving te vinden. 25 jaar geleden stonden bij de krant waar ik werkzaam was op zondag mensen voor de ramen te kijken naar de uitslagen van het amateurvoetbal. Ook dat was sociale media. Ik denk niet dat marketeers debet zijn aan commerciele moddelen. De economics van beursgenoteerde bedrijven zijn daarvoor te complex.

    Za 20 okt 2012, 15:27 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines