Pinterest heeft meer invloed op koopgedrag consumenten dan Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
Pinterest heeft meer invloed op koopgedrag consumenten dan Facebook

Als het gaat om e-commerce, bewijst een nieuwe studie dat Facebook nog veel kan leren van Pinterest. Volgens onderzoeksbureau Bizrate Insights koopt 69 procent van de online consumenten een product of meerdere producten nadat ze het product hebben gevonden via Pinterest. Dit in tegenstelling tot 40 procent van de mensen die de aankoop gevonden heeft via Facebook

De studie kwam ook tot de conclusie dat een grote hoeveelheid van de mensen die Pinterest bezoeken, sneller geïnspireerd raken om iets te kopen. 70 procent van de mensen vertelden dat ze Pinterest hadden bezocht om nieuwe producten te vinden, in tegenstelling tot 17 procent op Facebook. Pinterest lijkt hierdoor een belangrijkere site voor online shoppers dan Facebook.

Er kwamen ook andere interessante uitkomsten uit het onderzoek. 50 procent van de mensen gebruiken Facebook om in contact te treden met mensen die dezelfde smaak hebben: op Pinterest is dit 51 procent. Om de trends te volgen, gebruiken 67 procent van de mensen Pinterest, in tegenstelling tot 22 procent van de mensen op Facebook. Facebook is echter wel beter in aanbiedingen en kortingen: 33 procent van de deelnemers vertelden dat ze ingegaan zijn op een actie via Facebook, in tegenstelling tot 11 procent op Pinterest. 

Nichal Joosse