Social Media: 8 op de 10 Nederlanders is actief

Vorig artikel Volgend artikel

Het gebruik van social media blijft wereldwijd toenemen. Van de Nederlandse internetgebruikers maakt momenteel 8 van de 10 gebruik van social media. Daarbij is Facebook veruit de populairste site (66% is actief), gevolgd door Hyves (33%), LinkedIn (29%) en Twitter (24%). Hyves staat nog wel op de tweede plaats, maar heeft ook het grootste percentage mensen die vroeger een account hadden en nu niet meer (23%). Met deze cijfers (zeker die van LinkedIn en Twitter) behoort Nederland tot de wereldtop wat betreft het gebruik van social media.

Zo blijkt uit een recent onderzoek van InSites Consulting. Dat verder aantoont dat het gebruik van social media gestimuleerd wordt door het stijgend gebruik van het aantal smartphones. Consumenten met een smartphone maken intensiever gebruik van sociale netwerksites dan mensen zonder een mobiele internetverbinding.

Smartphones zorgen voor verdere groei sociale media
45% van de Nederlandse internetgebruikers beschikt over een smartphone, de meerderheid beschikt over een internetabonnement op hun toestel. 13% heeft een tablet. De toename van het aantal smartphones en tablets zorgt voor een stijging in het gebruik van sociale media. 66% van de smartphonegebruikers gebruiken dagelijks sociale media, dit is 54% bij mensen zonder smartphone. Verder zijn de applicaties voor sociale media heel populair.

"Ons onderzoek toont duidelijk het belang van mobiel internet. Consumenten gebruiken hun smartphone voor entertainment, maar ook voor heel wat praktische online toepassingen. Applicaties om het weer in de gaten te houden of navigatie-applicaties zijn heel populair. De snelle mobiele groei brengt het gebruik van sociale media opnieuw in een stroomversnelling,” aldus Prof. Steven Van Belleghem.

Pinterest en Instagram zijn de sterren van de toekomst
Het onderzoek bevestigt de populariteit van de drie grote sociale internetsites. Niet alleen in Nederland, maar over bijna de hele wereld scoren Facebook, Twitter en LinkedIn nog steeds het beste. Het wordt bovendien moeilijk voor nieuwe sociale netwerksites om snel het succes van deze drie te evenaren. 

Een gemiddelde consument is lid van twee sociale netwerksites. Meestal is dat Facebook en een andere site. Bovendien is 95% van deze gebruikers niet van plan om af te haken en wil 60% ook geen nieuw account aanmaken. Het onderzoek heeft echter twee uitzonderingen opgeleverd: Pinterest en Instagram. 10% van de Amerikaanse internetgebruikers gebruikt Pinterest en 7% Instagram; in Nederland is dit slechts 2% voor Pinterest en 4% voor Instagram. Beide sites hebben wereldwijd de grootste groeimogelijkheden. Een grote groep mensen overweegt om in de toekomst deze sites te gebruiken.