Heeft Social Media een Copy & Paste generatie gecreëerd? [Infographic]

Heeft Social Media een Copy & Paste generatie gecreëerd? [Infographic]

Het world wide web staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, maar toch al is plagiaat een groot probleem. Sinds 2009 is de hoeveelheid 'gejatte' content gestegen van 25% tot 44% vorig jaar, een trend die vermoedelijk ook in 2012 door zal zetten. File-sharing is zoals te verwachten de nummer 1 bron van plagiaat, maar ook web en video content worden flink gekopieerd en gedeeld, veel daarvan speelt zich af op sociale media.

De Twitter Retweet en Facebook Share knop kunnen we moeilijk beschuldigen van plagiaat, maar het 'jatten' van content, dit hosten op een eigen site, en het delen daarvan via sociale netwerken gebeurt constant. Meer feitjes, cijfers en voorspellingen staan in onderstaande infographic.

Reacties (6)

  • Ook wij hebben veel last deze soort van content jatten.
    Het is zelfs een keer voorgekomen dat onze bedrijfsnaam door het jatten bij een ander op de site heeft gestaan.
    Nu is het content jatten wat minder geworden, nu zijn onze verkoopprijzen interessant, een aantal webshops zitten exact 1 euro onder onze prijs!
    Zal dit de nieuwe plaag worden?

    Di 25 sep 2012, 06:24 [reply]

  • Content jatten wordt eigenlijk een beetje "normaal".... Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat mensen steeds makkelijker content kunnen delen via Social Media. De stap om content op je eigen website te zetten is dan klein.

    Ik gebruik wel eens een citaat en zet daar dan een link en bronvermelding bij. Dat lijkt me ok, maar een heel item kopiëren en jezelf voordoen als de maker kan niet vind ik.

    Maar ja, er zijn nu eenmaal ontzettend veel mensen met een website tegenwoordig. En allemaal willen ze iets interessants vertellen. Wees eerlijk, goede content maken is niet makkelijk.

    kopiëren is dan voor velen een uitweg. Aan de andere kant, ik denk dat Google (en de andere zoekmachines) hier steeds meer oog op krijgen en de originele maker wel kunnen achterhalen. Deze zal beloond worden, terwijl de kopieerders zullen worden gestraft. (Denk ik)

    Dennis

    Di 25 sep 2012, 12:08 [reply]

  • Feiten: iedere dag wordt er door onzagelijk veel mensen ontelbare auteursrechtelijke werken gecreerd: foto's, video's en teksten.
    Voor 99,99% van deze "auteurs" geldt dat voor 99,99% van deze werken het niet de intentie is dat er ooit geld mee wordt verdient, en men het over het algemeen ook niet erg vindt dat andere het kopieren en verspreiden. Hier zou moeten gelden: als je kopieert en dupliceert vermeldt altijd de oorspronkelijke maker en doe niet alsof het van jou zelf is, en - nog beter - geef een link naar de bron. Als dat gebeurd is er eigenlijk niets aan de hand.

    Wat overblijft een hele klein groep auteurs en uitgevers die van de auteursrechten (mede) moeten leven. Ook hier moeten we constateren dat in de meeste gevallen aan amechtig beschermde werken nooit iets verdient wordt en als er al auteursrechten in rekening wordt gebracht dat gebeuerd dat in het eerste jaar van publicatie; na drie jaar wordt er nog zelden substantieel iets verdient aan auteuirsrechten. De strenge regels die van iedere burger dagelijks een misdadiger uit naam van de wet maakt geldt dus maar voor een ongelovelijk klein deel van alle werken en auteurs en is in bijna alle gevallen van "plagiaat" niet relevant.
    Dus laten we het probleem niet groter maken dan het is.

    Di 25 sep 2012, 16:24 [reply]

  • @Dick,

    Ik denk dat ik het vanuit een ander oogpunt beschouw. Ik probeer op mijn blog goede content aan te bieden die ik zelf maak. Dat doe ik natuurlijk ook zodat mensen het de moeite waard vinden om te delen via social media. Dat juich ik ook toe.

    Maar delen en kopiëren zijn niet hetzelfde vind ik. Er zijn inderdaad mensen die puur van de content moeten leven. Ik denk dan zelf aan schrijvers, muzikanten en videomakers.

    Wanneer iemand dit soort media deelt via social media is er bekend van wie het afkomstig is. Wanneer dit soort media wordt gekopieerd is het een ander verhaal.

    Eigenlijk vind ik dat met mijn content hetzelfde. En ik denk dat Bert dat ook bedoelt. Ik run een commercieel blog. Ik doe veel moeite om mijn content "deel-waardig" te maken. Voor commercieel belang dus. Het is dan niet de bedoeling dat mensen er met mijn content vandoor gaan, mits er een link en een bronvermelding bij staat.

    Maar goed, dat is mijn mening en waarschijnlijk geen universele waarheid.

    Dennis

    Di 25 sep 2012, 18:41 [reply]

  • Ook naar mijn ervarign wordt er steeds meer content en met name asrtikels gekopieerd van het internet. Ik weet niet of social media daar een belangrijk erol inspeelt. Veel website kopieren andermans artikelen om hun eigen content creatie op te bouwen en meestal zonder bronvermelding naar de desbtreffende website.

    Het is niet te stoppen ik denk dat het alleen maar meer zal gebeuren.

    Vr 16 nov 2012, 12:12 [reply]

  • Misschien wel echter denk ik wel dat er in de zoekmachines als Google een soort software zit die dit meteen waarneemt en op die manier jij website niet indexeerd en dus de waarde van je artikels vervallen.

    Yuri

    Zo 23 dec 2012, 00:59 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines