Social Media26.07.2012

Waarom BuzzFeed een groot succes is


waarom-buzzfeed-een-groot-succes-is.jpg
waarom-buzzfeed-een-groot-succes-is.jpg

BuzzFeed is een nieuwswebsite die volledig afhankelijk is van content die verstuurd wordt door de gebruikers zelf, oftewel via sociale netwerksites. De website lijkt erg goed te lopen, aangezien er behoorlijk wat gepost wordt en veel mensen actief zijn op de website.

Onlangs verstuurde BuzzFeed CEO Jonah Peretti een e-mail naar het personeel waarin hij de top 7 redenen aangaf waarom BuzzFeed een groot succes is geworden. Een belegger in BuzzFeed kreeg toestemming om het mailtje online te zetten, waardoor iedereen nu weet wat de strategie is van BuzzFeed.

Als eerste noemt hij de lange termijnfocus. BuzzFeed richt zich als eerste op het bouwen van een onafhankelijk, stabiel en zelfvoorzienend bedrijf. En dat is iets wat tijd kost. Als tweede noemt hij het respect voor de lezers van de website. Ze publiceren geen diavoorstellingen, maar scrollbare lijsten zodat ze niet nonstop hoeven te klikken. Slideshows vindt hij namelijk verschrikkelijk irritant en de bezoekers volgens hem ook. Als derde noemt hij ‘We Build The Whole Enchilada’, oftewel dat BuzzFeed alles zelf maakt en runt: eigen servers, eigen CMS, eigen realtime statistiekensysteem, eigen wetenschappelijk team, eigen advertenties, eigen redactie en een eigen creatieteam. Ze zijn een verticaal geïntegreeerd product en dat blijkt ze sterk te maken.

Als vierde noemt hij het feit dat ze iets hards doen, aangezien ze goed zijn in meerdere dingen. Ook de geluksfactor vindt hij heel belangrijk. Volgens de CEO bestaat 63% van alle vaardigheden uit puur geluk. Ze hebben goed getimed, het succes van Facebook en Twitter is precies op het juiste moment geweest en ze hebben ook genoeg tijd gehad om een grote uitgeverij op te bouwen. Als zesde punt noemt hij dat ze niet behandeld worden als losers, mede door leuke inhoud, materiële inhoud en sociale reclame. Maar het hebben van een ‘Awesome Team’ vindt hij toch het allerbelangrijkste.

Gelukkig noemt hij nog wel eventjes dat het makkelijk is om enthousiast te raken en arrogant te worden als alles goed gaat. Als voorbeelden noemt hij Digg (verkocht voor 500.000 dollar) en BlackBerry (verloor 95% van de waarde). 

Verder lezen over Buzz

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Deze blogpost is geschreven voor Veronique d’Hooghe, sinds 2000 werkzaam bij omnichannel bureau Oxyma. Meer weten? Kom naar de sessie Unlocking customer value bij NS in Beurs van Berlage 1 juni. Verdere sessie-in...

Marketing10.05.2017

​Disruptie: opboksen tegen de status quo

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

Heel radioland staat op zijn kop: Mattie en Wietze zijn uit elkaar. Ze zouden samen de overstap van Qmusic naar Sky Radio maken, maar Mattie blijft gewoon bij Qmusic. En Wietze? Die voelt zich verraden. En dus bemoeit he...

Social Media09.05.2017

Niet Mattie en Wietze, maar Domien is de meest besproken radio-dj

De DC Daily van 8 februari 2016

In de DC Daily vind je leuke, nieuwe, opvallende, interessante en niet te missen weetjes van de dag! Plus alle dingen die wij gewoon kwijt willen. Dit zijn ze van vandaag, 8 februari 2016.

Nieuws08.02.2016

De DC Daily van 8 februari 2016

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

Met meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand is Buzzfeed een van de grootste en meest succesvolle contentplatforms ter wereld. Ter illustratie van dit - in meerdere opzichten - waanzinnige platform, hierbij drie...

Online19.03.2015

Buzzfeed, meer dan LOLCATS en andere rare lijstjes #SXSW

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?

Het was tijdens de gemeenteraadsverkiezigen 2014 een enorme trend: de stemfie. Zoals je vast nog wel weet is de stemfie een selfie die in het stemhokje is gemaakt. Half Nederland leek massaal in de weer te zijn met ste...

Social Media16.03.2015

​De (zogenaamde) stemfie-trend: wie tweet wat?

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Buzzfeed is een van de snelst groeiendemediabedrijven ooit, met een maandelijks publiek van 150 miljoen en dat loopt nog steeds op, met name dankzij het ongeëvenaarde inzicht van wat mensen willen lezen of delenop Faceb...

Online21.07.2014

Buzzfeed heeft meer bezoek van Pinterest dan van Twitter

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

Van catbearding tot mamming, van twogging tot dog-shaming: grappige online foto’s en filmpjes zijn superpopulair en groeien dikwijls uit tot echte rages. Uit onderzoek in opdracht van Hi blijkt dat de helft van de Ne...

Online02.12.2013

Jongeren opgeroepen online crap te maken en delen #makecrap

De ultimate Halloween Prank

Het is vandaag 31 oktober.  Het zal dan ook aan weinig mensen ontgaan dat het vandaag Halloween is! Het is dé dag om mensen aan het schrikken te maken, dé dag om je baas met kop koffie en al tegen het plafond aan te l...

Online31.10.2013

De ultimate Halloween Prank