Waarom BuzzFeed een groot succes is

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom BuzzFeed een groot succes is

BuzzFeed is een nieuwswebsite die volledig afhankelijk is van content die verstuurd wordt door de gebruikers zelf, oftewel via sociale netwerksites. De website lijkt erg goed te lopen, aangezien er behoorlijk wat gepost wordt en veel mensen actief zijn op de website.

Onlangs verstuurde BuzzFeed CEO Jonah Peretti een e-mail naar het personeel waarin hij de top 7 redenen aangaf waarom BuzzFeed een groot succes is geworden. Een belegger in BuzzFeed kreeg toestemming om het mailtje online te zetten, waardoor iedereen nu weet wat de strategie is van BuzzFeed.

Als eerste noemt hij de lange termijnfocus. BuzzFeed richt zich als eerste op het bouwen van een onafhankelijk, stabiel en zelfvoorzienend bedrijf. En dat is iets wat tijd kost. Als tweede noemt hij het respect voor de lezers van de website. Ze publiceren geen diavoorstellingen, maar scrollbare lijsten zodat ze niet nonstop hoeven te klikken. Slideshows vindt hij namelijk verschrikkelijk irritant en de bezoekers volgens hem ook. Als derde noemt hij 'We Build The Whole Enchilada', oftewel dat BuzzFeed alles zelf maakt en runt: eigen servers, eigen CMS, eigen realtime statistiekensysteem, eigen wetenschappelijk team, eigen advertenties, eigen redactie en een eigen creatieteam. Ze zijn een verticaal geïntegreeerd product en dat blijkt ze sterk te maken.

Als vierde noemt hij het feit dat ze iets hards doen, aangezien ze goed zijn in meerdere dingen. Ook de geluksfactor vindt hij heel belangrijk. Volgens de CEO bestaat 63% van alle vaardigheden uit puur geluk. Ze hebben goed getimed, het succes van Facebook en Twitter is precies op het juiste moment geweest en ze hebben ook genoeg tijd gehad om een grote uitgeverij op te bouwen. Als zesde punt noemt hij dat ze niet behandeld worden als losers, mede door leuke inhoud, materiële inhoud en sociale reclame. Maar het hebben van een 'Awesome Team' vindt hij toch het allerbelangrijkste.

Gelukkig noemt hij nog wel eventjes dat het makkelijk is om enthousiast te raken en arrogant te worden als alles goed gaat. Als voorbeelden noemt hij Digg (verkocht voor 500.000 dollar) en BlackBerry (verloor 95% van de waarde). 

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies