De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Niet alleen consumenten vinden hun weg naar sociale netwerken, ook bedrijven maken er steeds meer gebruik van. Inmiddels maakt 53% van de Nederlandse bedrijven gebruik van Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Zo blijkt uit een onderzoek van van InSites Consulting.
Het onderzoek toont aan dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn social media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. En 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets met social media. Op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden. “Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling,” aldus Prof Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.
33% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media
Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. “Sociale media maken de conversaties tussen consumenten heel transparant. Voor het eerst is het als bedrijf vrij gemakkelijk om te ontdekken wat mensen over je producten en diensten vertellen. Een steeds grotere groep heeft (terecht) sterke interesse in deze real-time feedback van de markt,” aldus Van Belleghem.
Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.
Digitale kloof in de bedrijfswereld
De kans is reëel dat er al op korte termijn een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. “Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen,” zo concludeert Van Belleghem.
De kernconclusies zijn:
– Hoog gebruik van sociale media binnen Nederlandse bedrijven.
– Er is een hoog gebruik, maar de sociale media aanpak staat nog té vaak los van de algemene bedrijfsvoering. Nederland loopt voor op de rest van Europa.
– Drie op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar conversaties van consumenten op sociale media.
– Zeven op de tien Nederlandse bedrijven beantwoorden vragen en klachten van klanten via sociale media.
– Er ontstaat een digitale kloof in de bedrijfswereld. Bedrijven die nu nog niet investeren in de digitale media, zijn dat niet van plan. Bedrijven die vandaag al veel investeren, willen dat in de toekomst nog meer doen.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Verder lezen over Twitter
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024
X Grok bewijst waarom AI-afbeeldingen begrenzingen nodig hebben
Social Media13.08.2024
Musk en Trump-interview op X is een tegenvaller
Social Media11.08.2024
Deze Week Viral: breakdancers, synchroonzwemmers en meer
Social Media29.07.2024