Social Media24.05.2012

Social media moe


social-media-moe.jpg
social-media-moe.jpg

De kranten staan vol over Facebook. De aandelenkoers is enorm gezakt en General Motors stopt met adverteren op Facebook. Ondertussen lees je overal dat ‘playtime’ over is en social media nu serieus resultaat op moet leveren. Dit resultaat blijft echter nog vaak uit, waar dan weer verschillende oorzaken voor te bedenken zijn. Kortom: we zijn er behoorlijk druk mee met z’n allen. Ik hoor van steeds meer mensen dat ze social media moe zijn, de nieuwigheid is er af, het is niet meer spannend, en wat heb je er nou eigenlijk aan

Verzadigingsmoment

Ook Daphne van Kessel blogt over social media moeheid. Deze maand zijn de resultaten van een onderzoek van Newcom Research & Consultancy naar het gebruik van social media in Nederland gepubliceerd. Hierin wordt duidelijk dat Facebook het populairst is met 7,3 miljoen Nederlandse gebruikers. Samen met Twitter wordt het dagelijks het meest gebruikt. Cultuurpsycholoog Léon van Gulik, denkt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt aanbreekt. “Je hebt er even aan gesnuffeld, je hebt het uitgeprobeerd. En dan denk je: nu is het mooi geweest.”

Account verwijderen

Danny Oosterveer schreef in augustus al over een onderzoek van Gartner waaruit blijkt dat consumenten social media moe zijn. In het onderzoek geeft 24 procent van de consumenten aan minder gebruik te maken van sociale media dan voorheen.  Op een blog op Inboundmarketing.nl wordt de vraag gesteld of Nederland social media moe is. Volgens Google Insights begint de liefde te bekoelen. Als je kijkt naar het aantal zoekopdrachten van mensen die hun social media accounts willen verwijderen, zie je in de afgelopen twaalf maanden voor alle vier de grote netwerken in Nederland een toename. Vooral Facebook en Hyves moeten het ontgelden: In de tweede helft van het jaar willen drie tot vier keer meer mensen hun accounts verwijderen dan in het begin van 2011. Ook internationaal gezien is het aantal zoekopdrachten naar “remove Facebook” gigantisch  gestegen.

Toch nog hoop

Kortom, social media begint het stadium van volwassenheid te bereiken, de snelle groei is eruit, iedereen weet het wel, en de pioniers op dit gebied zijn alweer met het volgende bezig. Waarschijnlijk zal de intensiviteit van het gebruik afnemen en zal iedereen voor zichzelf een manier vinden om het in de rest van de communicatie te integreren. Voor bedrijven wordt de uitdaging alleen maar groter: zorg dat je relevant bent!

Met relevante content krijg je je doelgroep in beweging en blijven je fans terugkomen. De balk waarop je als bedrijf balanceert is smal, want een verkeerde move en je bent zo een aantal fans kwijt. Mensen volgen in deze fase van volwassenheid niet zomaar meer allerlei personen, bedrijven of merken, maar kiezen bewust. Dus wie met een doordachte op de doelgroep afgestemde content strategie aan de slag gaat kan juist nu interessante contacten aan zich binden. Daarmee biedt social media moeheid dus juist kansen om je te onderscheiden van de rest.