Zo val je via social media op bij recruiters

Vorig artikel Volgend artikel
Zo val je via social media op bij recruiters

Terwijl de werkloosheid in Nederland toeneemt, lijkt de arbeidsmarkt in de IT-sector juist steeds krapper te worden. Volgens recente cijfers van het UWV is de werkloosheid in de IT-sector in februari met 0,6% gedaald ten opzichte van de maand ervoor. Ciber Nederland zoekt, net als de voorgaande jaren, weer 140 nieuwe medewerkers om de sterke groei van het bedrijf mogelijk te kunnen maken. Dit wervingsproces verloopt voor een groot deel via social media. "Social media is voor ons langzaam maar zeker het primaire platform geworden waarop wij kandidaten zoeken," aldus Ruud Reijmerink van Ciber.

"Wie als recruiter actief is op LinkedIn, Twitter en Facebook heeft toegang tot een enorm netwerk aan potentiële werknemers. Met name tweedegraads-contacten zijn hierin belangrijk: als ik laat weten dat ik een SAP-consultant zoek, heb ik via social media indirect toegang tot alle connecties van mijn eigen directe netwerk. Voor werkzoekenden is het belangrijk om zichzelf in de picture te spelen, door duidelijk te maken waar ze goed in zijn en wat ze zoeken. Op die manier komt een recruiter eenvoudig bij je uit - direct of via een gemeenschappelijke connectie. IT'ers die bij het zoeken naar een nieuwe baan geen gebruik maken van social media, lopen het risico dat ze die droombaan mis lopen."

Hieronder 10 tips om op social media positief op te vallen bij recruiters

- Het belangrijkste startpunt is dat je uitgaat van je goede kwaliteiten en eigenschappen. Wat zijn je passies en waar ben je goed in? Hoe kun je dit vertalen naar je droombaan? Zorg ervoor dat je dit op een rijtje hebt én uitdraagt via LinkedIn, Twitter en andere sociale netwerken.

- Als je voor jezelf helder hebt wat deze droombaan is, zorg er dan voor dat deze goed zichtbaar is op je LinkedIn-profiel. Heb je op dit moment geen baan, zet dan bij je huidige functie deze droombaan - en dus niet 'op zoek naar een nieuwe uitdaging' of 'in between jobs'. Op die manier weet een recruiter meteen of je een mogelijke kandidaat bent voor een vacature.

- Laat je eigen expertise zien, door op LinkedIn actief deel te nemen aan discussies binnen de voor jou relevante groepen. Op deze manier kun je jezelf in de spotlights spelen van potentiële werkgevers en recruiters.

- Laat op de sociale netwerken duidelijk zien wat je passie is en waar je expertise in hebt. Dit kan door op LinkedIn of Twitter interessante kennis of ervaring te delen via een statusupdate, of je aan te sluiten bij een blog over jouw vakgebied. Hoe zichtbaarder je bent, des te groter is de kans dat je gevonden wordt.

- Maak altijd een duidelijk onderscheid wat je doet met LinkedIn, Twitter, Facebook en andere netwerken. Maak dus geen automatische koppelingen tussen de verschillende netwerken; iets wat interessant is voor je vrienden op Facebook, is niet per se relevant voor je zakelijke netwerk op LinkedIn. Te veel ruis op je zakelijke profiel is een reden voor recruiters om af te haken.

- Zoek online contact met gelijkgestemden. Creëer je eigen 'community' en ga het gesprek aan; of dat nu op een blog is of een sociaal netwerk. 'Engagement' is nog belangrijker dan het alleen maar delen en zenden van je expertise.

- Help ook anderen vanuit jouw passies en netwerk. Alleen als je heel veel deelt en geeft, zul je ook hulp terugkrijgen.

- Blijf altijd authentiek. Als je je gaat profileren op onderwerpen waar je eigenlijk niet veel van af weet, prikken mensen (en dus ook recruiters) daar snel doorheen.

- Val op door ook leuke dingen te delen (humor werkt altijd wel goed). Blogs en LinkedIn zijn vaak wat serieuzer dan Twitter en Facebook, wissel daarom inhoudelijke berichten af met wat luchtigere updates.

- Heb geduld. Verwacht niet dat je binnen een dag resultaat boekt. Het is een proces dat soms een aantal maanden duurt.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies