De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
[Willem Dudok] Deze week startte NS met de #ikcheckin-campagne. Die werkt zo:
Samengevat: studenten kunnen met hun smartphone inchecken op Facebook of Foursquare op een NS Station, verzinnen een handige tip of maken een mooie foto, en plaatsen die – voorzien van de hashtag #ikcheckin door op Facebook of Twitter. En daarmee maken ze kans op – onder andere – een weekend Parijs met de Thalys, boekenbonnen en OV-fietsabonnementen.
De campagne – ontwikkeld door het Amsterdamse bureau Johnny Wonder – is een vervolg op een eerdere campagne van NS, waarin studenten geïnformeerd werden over de verplichting om voortaan in en uit te checken met hun OV-chipkaart (met ‘studentenreisproduct’, zoals dat heet).
Joost Juffermans, marketeer bij NS Reizigers: ‘Die campagne heeft geholpen – meer dan 90 procent van de studenten haalt hun kaart nu langs de paaltjes – zodat er ruimte ontstond voor een extra laag: de koppeling met de virtuele incheck, en de meerwaarde die dat voor de klanten van NS kan hebben.‘
Het is voor het eerst dat NS location-based services als Foursquare en Facebook Places zó nadrukkelijk inzet tijdens een campagne. Maar de inzet van die middelen wordt structureel en dient een strategisch doel: om reizigers gerichter te kunnen informeren, maar vooral ook om ze gemakkelijker met elkáár te laten communiceren. Facebook en vooral Foursquare bieden daarvoor uitgelezen mogelijkheden: via je vrienden kom je erachter waar de beste stationskoffie wordt geschonken, of waar het rond Utrecht Centraal goed lunchen is. En van NS hoor je bijvoorbeeld over speciale acties in de Spoordeelwinkel, werkzaamheden aan het spoor bij Geldermalsen of wanneer de nieuwe fietsenstalling opent op Nijmegen Centraal.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Foursquare
Social Media23.06.2015
Mayorships terug in Swarm
Inchecken maar!Social Media07.05.2015
Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm
Social Media14.03.2015
Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update
Mobile07.08.2014
Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App
find places you’ll love, anywhere in the worldSocial Media24.07.2014
Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk
Social Media01.07.2014
Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars
Social Media02.05.2014
Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm
Technology06.02.2014