Foursquare gaat ratings toevoegen aan locaties en gebruikers

Vorig artikel Volgend artikel
Foursquare gaat ratings toevoegen aan locaties en gebruikers

Foursquare viert dit jaar zijn 3-jarig jubileum op SXSW. Zaten Dennis Crowley en zijn co-founder Naveen Selvadurai 3 jaar geleden nog in aparte vliegtuigen naar Austin om zo lang mogelijk door te kunnen developen aan hun nieuw te lanceren product, deze week werd bekend dat Selvadurai zich inmiddels heeft laten uitkopen uit het bedrijf dat recent weer 50 miljoen aan nieuwe investeringen ophaalde. Tijdens SXSW vertelt Crowley over de toekomstplannen van zijn inmiddels meer dan volwassen startup.

De grens van 20 miljoen gebruikers nadert, en dat betekent dat er een belangrijke transitie binnen het bedrijf plaats vind volgens Crowley. 'We begonnen met jullie, de fanatiekelingen op SXSW die meededen vanwege de check ins en de badges'. Maar inmiddels lijkt gamification minder belangrijk te zijn geworden voor bestaande gebruikers. 'We merken dat badges nog steeds populair zijn onder nieuwe gebruikers die Foursquare net gaan gebruiken. Veteranen zijn minder te vangen voor badges en punten. Maar met onze level-up badges kunnen we wel een interessante hierarchie in onze gebruikers aan gaan brengen. Wie de level 3 Coffee Badge heeft weet meer van goede koffie dan een rookie. Zijn tips zijn dus ook waardevoller. Deze gelaagdheid in gebruikers willen we de komende tijd absoluut in ons platform introduceren.'

Ook de Foursquare app wordt op dit moment opnieuw onder de loep genomen. Crowley: 'Nieuwe functionaliteiten als Explore en Lists zijn op dit moment nog slecht te vinden en veel gebruikers begrijpen onze app in eerste instantie niet. Dit komt omdat al deze functies er in de loop der tijd bij zijn gekomen. We halen nu alle onderdelen van de app uit elkaar en kijken opnieuw naar het belang van elk element. De check in als hoofdonderdeel wordt minder belangrijk, het ontdekken van nieuwe locaties die voor jou interessant zijn juist belangrijker. Op basis van je check ins in het verleden kunnen we je restaurantvoorstellen doen op plekken waar je nog nooit eerder geweest bent. Dat is waar we op dit moment onze toekomst zien: Het betekenis geven van alle data en daarmee je wereld rijker maken.'

De kans is daarom groot dat Foursquare in de toekomst ook een ratingsysteem zoals Yelp dat heeft toe gaat voegen aan zijn locaties zegt Crowley. 'Op basis van de tips die mensen achter laten kunnen we semantisch al wel het nodige aflezen over de kwaliteit van een plek, maar we overwegen ook een sterrensysteem of iets dergelijks te introduceren om dat nog makkelijker inzichtelijk te maken.' 

Volgens Crowley maakt Foursquare op dit moment een zelfde transitie door als dat Twitter die ook gehad heeft. 'In het begin waren zij alleen maar bezig met zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk tweets te laten plaatsen. Gaandeweg realiseerden ze zich dat er een nog veel grotere groep mensen is die het leuker vind om die content te volgen en lezen. Op dat moment veranderde de propositie van het bedrijf van een berichtendienst naar een van 's werelds belanrijkste nieuwskanalen.' 

'Die shift hebben wij nu ook. Inchecken wordt minder belangrijk, het bieden van relevante informatie op de juiste plek voor de juiste persoon juist meer. En daarmee wordt Foursquare langzaamaan mainstream, want iedereen is wel eens op zoek naar leuke restaurants, hotels of andere locaties. Vorig jaar waren we het grootste kleine bedrijf hier op SXSW, nu zijn we het kleinste grote bedrijf. Er liggen nog heel veel mogelijkheden voor onze neus en we zouden gek zijn als we die nu laten liggen. Zoals Foursquare hier op SXSW leeft en gebruikt wordt, zo ziet de hele wereld er over 3 jaar uit als het aan ons ligt."

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies