Social Media02.11.2011

Helft jongeren bedankt voor werkgevers die het gebruik van social media verbieden


helft-jongeren-bedankt-voor-werkgevers-d.jpg
helft-jongeren-bedankt-voor-werkgevers-d.jpg

Jonge professionals en studenten willen ongehinderd gebruikmaken van social media, hun mobiele apparaten en internet tijdens hun werk. Die wens is zelfs zo sterk dat dit hun keuze voor een werkgever beïnvloedt, soms zelfs meer dan het geboden salaris.

Dit is een van de uitkomsten van een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Cisco. Deze en andere onderzoeksresultaten uit het 2e deel van het 2011 Cisco Connected World Technology Report laten zien hoe belangrijk flexibiliteit is voor volgende generatie werknemers. Flexibiliteit om thuis te werken en eigen apparaten te gebruiken, een fenomeen dat bekend is als ‘Bring Your Own Device‘. Verrassend genoeg blijkt dat voor de ‘millenniumgeneratie‘ traditionele methoden om jonge medewerkers aan te trekken en te behouden minder belangrijk zijn.

Coks Stoffer, algemeen directeur Cisco Nederland: “Dit onderzoek door Cisco geeft een goed inzicht in hoe studenten en jonge professionals informatie gebruiken en welke invloed dit heeft op zakelijke communicatie. Naast de impact op bedrijfscommunicatie, laat het rapport ook duidelijk zien dat de technologie-eisen en wensen van de volgende generatie werknemers gevolgen heeft voor het wervings- en aannamebeleid van bedrijven. Hoe bedrijven hiermee omgaan zal uiteindelijk bepalend zijn voor het concurrentie vermogen en succes bij het aantrekken van getalenteerde jonge mensen. Het is niet langer alleen een technologietrend: het is een businesstrend geworden.

Enkele belangrijke uitkomsten
Aan het tweede jaarlijkse Cisco Connected World Technology Report namen ruim 2.800 studenten en jonge professionals in 14 landen deel. Doel van het onderzoek is om te zien voor welke uitdagingen ondernemingen komen te staan bij het zoeken naar een optimale balans tussen het vervullen van de verwachtingen van medewerkers en de zakelijke doelstellingen. Daarbij moeten ze onder andere rekening houden met zwaardere eisen aan het netwerk, het gebruik van steeds meer verschillende mobiele apparaten en beveiligingsrisico’s.

· Voor een op de drie studenten en jonge professionals onder de 30 jaar (33%) zijn het gebruik van social media, flexibiliteit in de keuze voor apparaten en de mogelijkheid om thuis of mobiel te werken belangrijker dan het salaris.

· Ruim twee op de vijf studenten (40%) en jonge professionals (45%) is bereid om een baan te accepteren met een lager salaris, mits ze daarbij meer vrijheid hebben om social media te gebruiken, zelf hun apparatuur te kiezen en meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer ze werken.

· Ruim de helft van de ondervraagde studenten (56%) laat weten geen baan te accepteren bij een bedrijf dat de toegang tot social media verbiedt, of ze zouden een manier zoeken om dit beleid te omzeilen.

· Werknemers verwachten steeds meer flexibiliteit bij het werk. Voor 29% van de ondervraagden is de mogelijkheid om op afstand te werken van invloed op hun keuze om bij een bedrijf te werken of om daar te blijven werken.

· 70% van de ondervraagde studenten denkt dat het niet nodig is om regelmatig op kantoor aanwezig te zijn, behalve voor belangrijke afspraken. Een op de vier meent zelfs productiever te zijn wanneer ze thuis of op afstand kunnen werken. Ook een meerderheid van de ondervraagde werknemers (69%) ziet geen noodzaak om regelmatig naar kantoor te gaan. In het onderzoek van 2010 was dit percentage nog 60%, wat aantoont dat de nieuwe generatie meer belang hecht aan flexibel werken.

· Bijna een derde (31%) van de ondervraagden denkt dat hun ervaring en gemakkelijke omgang met social media en mobiele apparaten een rol heeft gespeeld bij het besluit van hun werkgever om hen een baan aan te bieden. Dit laat zien dat steeds meer bedrijven de waarde inzien van deze generatie bij het inzetten van technologie om de efficiency en de concurrentiepositie te verbeteren.

· Vier op de vijf studenten (81%) willen zelf kiezen welk apparaat ze gebruiken voor hun werk. Hetzij via een bedrijfsbudget waarmee ze zelf een apparaat kunnen kopen, of door eigen apparaten mee te kunnen nemen naar het werk (BYOD).

· De helft van de ondervraagden (49%) raakt liever zijn of haar portemonnee kwijt dan de smartphone of ander mobiel apparaat.

· De dagen dat we slechts één apparaat gebruiken zijn voorbij. Ruim drie van de vier professionals (77%) bezit meerdere apparaten, zoals een laptop en een smartphone of meerdere mobiele telefoons en computers. Wereldwijd gebruikt een op de drie (33%) werknemers minstens drie verschillende apparaten om te werken.

Alle gegevens zijn ook nog verwerkt in onderstaande Infographic:

cisco-connected-world-technology-infographic

Verder lezen over Jongeren

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

Het klimaat blijft een flink discussie punt. Het is iets dat uiteraard ook weer op de agenda staat richting de nieuwe verkiezingen. Want nog altijd werken we in Nederland toe naar de doelstelling om in 2050 klimaatneutra...

Search30.10.2023

Jongeren zien regelmatig misinformatie over het klimaat op TikTok

TikTok onderneemt actie
​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Uber kun je alleen gebruiken als je 18 jaar of ouder bent. Tenminste, dat was altijd de regel. Nu introduceert het bedrijf ook profielen voor mensen van 13 tot 17 jaar. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld veilig thuiskomen n...

Online18.05.2023

Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen

Niet overal even welkom
Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders

Snapchat geeft ouders meer mogelijkheden om te zorgen dat hun tieners geen zaken op Snapchat zien die niet voor tieners bestemd zijn. Tieners krijgen wel een melding wanneer hun ouders gebruik willen maken van deze conte...

Social Media15.03.2023

Snapchat komt met nieuwe ‘content controls’ voor ouders