Onderzoek: Social media vooral nog ingezet als promotiemiddel

Vorig artikel Volgend artikel
Onderzoek: Social media vooral nog ingezet als promotiemiddel

Zes van de tien ondernemers in Zuidwest-Nederland maakt gebruik van social media. Dit doen ze vooral om het eigen merk, product of dienst te promoten op Linkedin, Twitter of Facebook. Slechts een kwart van deze ondernemers heeft ook een duidelijke social media strategie. Dit blijkt uit onderzoek van Dutchcowboys, de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland en Multiscope onder ca. 300 ondernemers uit Zeeland en West-Brabant (uitgezonderd Breda).

Het gebruik ligt hiermee gelijk aan het landelijk gemiddelde, gemeten door de Kamer van Koophandel in maart 2011. Het onderzoek is gericht op het zakelijk gebruik van social media in Zuidwest-Nederland. De resultaten zijn afkomstig uit diverse bronnen en verdeeld over kleine, middelgrote en grote organisaties.

Promotie eigen merk, product of dienst

Ondernemers benutten social media vooral om het eigen merk, product of dienst te promoten. Slechts een kwart gebruikt social media om actief het gesprek met klanten aan te gaan. Ook is duidelijk dat ze er nog niet veel tijd en geld aan willen besteden. Acht van de tien ondernemers heeft er geen of maximaal € 2.500,- voor over. Ze besteden er een half uur tot twee uur per week per kanaal aan. Van een extern adviseur om ze verder te helpen wordt nog maar zeer weinig gebruik gemaakt. Ondernemers die nog niet bezig zijn met social media wijten dit vooral aan onvoldoende kennis en twijfel over de meerwaarde voor hun eigen bedrijf.

Activiteiten op het gebied van social media

-1272.jpg

De Kamer van Koophandel is niet verbaasd over de uitkomst van het onderzoek. "Dat er nog veel ondernemers geen of weinig gebruik maken van sociale media is niet nieuw voor ons. Tijdens adviesgesprekken met ondernemers komt dit onderwerp regelmatig aan bod. Het gaat hier vaak om basisvragen over het gebruik en de mogelijkheden van sociale media,” vertelt communicatie-adviseur Sandra Leenders.

“Daarnaast is er ook een groep ondernemers die wel al gebruik maakt van sociale media. Deze ondernemers willen juist weten hoe zij sociale media beter kunnen opnemen in hun marketingstrategie,” aldus Leenders. “Deze ondernemers zijn al verder, ze willen en kunnen meer tijd besteden aan sociale media en willen Twitter of Facebook nu beter inzetten om het gesprek aan te gaan met klanten of toekomstige klanten. Wij helpen deze ondernemers in een gesprek van een uur verder op weg en verwijzen zo nodig gericht door naar een specialist.”

Oorzaken niet actief zijn op social media

-1273.jpg

“We blijven ons afvragen wat de mate is van activiteit die ondernemers hebben als zij aangeven dat ze actief zijn met social media. Duidelijk is dat veel ondernemers wel bekend zijn met social media maar dat vaak de kennis ontbreekt om daadwerkelijk verder aan de slag te kunnen” zegt Henk de Hooge internet strateeg en hoofdredacteur van Dutchcowboys.

“Op het gebied van voorlichting en uitleg voor ondernemers, wat zij kunnen met social media, ligt er ook een uitdaging voor de industrie zelf. Wie succesvol wil zijn zal echt tijd moeten inruimen voor het opbouwen van kennis alvorens daadwerkelijk aan de slag te kunnen.” aldus de Hooge.

De kamer van ....

Eind september staat de KvK-netwerkformule 'de kamer van ..' dan ook in het teken van sociale media. 25 ondernemers brainstormen dan met elkaar en delen tips om sociale media optimaal te integreren in hun marketingstrategie. De bijeenkomsten zijn praktisch en toegespitst op de eigen situatie. Meer informatie: www.kvk.nl/socialemedia

Dit onderzoek was onderdeel van een afstudeeropdracht aan de Hogeschool Zeeland van Marvin de Reuver. Een ieder die geïnteresseerd is in het onderzoek kan het volledige rapport opvragen via publicatiemkb@dutchcowboys.nl

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies