Interview met HootSuite CEO Ryan Holmes

Vorig artikel Volgend artikel
Interview met HootSuite CEO Ryan Holmes

Menno Rigterink (@mennorigterink) van Ematters is een actief en bevlogen Twitteraar en een echte netwerker. Zo kwam hij ook in aanraking met de CEO van de Twitter tool Hootsuite, Ryan Holmes.

HootSuite is een online en mobiel social media dashboard dat individuen en organisaties helpt bij het verspreiden van berichten, het monitoren van gesprekken en meten van resultaten over verschillende netwerken, zoals Twitter en Facebook.

Uit hun eerste ontmoeting kwam het volgende interview tot stand.

Menno: Wanneer ben je CEO van HootSuite geworden?
Ryan: HootSuite is geboren uit Invoke, een full-service bureau voor interactieve digitale media, die ik heb opgericht in 2000. We hebben HootSuite een jaar lang onder Invoke gehouden voordat we het op eigen benen lieten staan en vanaf dat punt werd ik CEO.

Menno: Welke uitdagingen zijn er voor de komende twee jaar?
Ryan: 2 jaar is een lange periode om vooruit te kijken in deze industrie. Maar we hebben in ons vooruitzicht om door te gaan met het behouden van de betrouwbaarheid die onze gebruikers van ons verwachten. Ook gaan we door met het toevoegen van tools en functies voor onze zakelijke gebruikers, zodat zij hun social media optimaal kunnen beheren.

Menno: Waarom ben je zo enthousiast over jullie product?
Ryan: De positieve reactie van gebruikers, variërend van hobbyisten tot grote organisaties, is een bron van inspiratie. We genieten er echt van om te horen dat gebruikers onze tool gebruiken om hun publiek uit te breiden, berichten te verspreiden en het gebruiken voor monitoring van het social web. De impact van social media wordt nog maar net gevoeld en terwijl deze tools steeds meer een dagelijkse ding worden, denken we dat we een merkwaardige groei en innovatie gaan zien. 

Menno: Welke boodschap wil je overbrengen naar je doelgroep?
Ryan: Wij zijn ook gebruikers. Wij geloven echt in de kracht en het voordeel van social media en we gebruiken HootSuite binnen het bedrijf voor het werven, het toezicht houden en het meten van onze gebruikers. We luisteren naar de feedback van de gebruikers en betrekken hen publiek bij ons plan van aanpak om zo de tools en functionaliteit zo voordelig mogelijk te maken.

Menno: Kun je de doelgroep omschrijven? 
Ryan: Wij houden evenveel van elke gebruiker, maar de tool was in eerste instantie ontwikkeld voor bedrijven, of ze nou bureaus waren of overheidsinstanties. Veel van onze meet- en analyse tools waren ontwikkeld met deze doelgroep in gedachte. Dat gezegd hebbende wordt onze gratis versie, die gebruikt wordt door meer dan 95% van onze gebruikers, nog steeds verbeterd voor de hobbyisten en casual social media gebruikers.

Menno: Wie zijn je concurrenten en waarom zijn zij anders?
Ryan: De grootste factor die HootSuite onderscheidt, is de ‘’Team Collaboration’’ tool en het feit dat wij zelf ontstaan zijn uit een bureau. Rond die tijd bestond er niets wat aan onze behoeften voldeed op het gebied van rapporteren en beheren, dus hadden wij een tool ontwikkeld die specifiek bedoeld was voor bedrijven. Sommige tools hebben een hele specifieke focus op consumenten, terwijl anderen alleen voor toezicht houden en rapporteren zijn. HootSuite is echter ontwikkeld om als uitgebreide toolkit te fungeren die geschikt is voor individuen of grote teams.

Menno: Kun je iets vertellen over jullie businessmodel? 
Ryan: HootSuite is beschikbaar in 3 verschillende accounts. Basic (die gratis is), Pro en Enterprise pakketten waarvoor betaald moet worden en deze voorzien ons van omzet die wij kunnen gebruiken om onze toolset uit te breiden. We hebben ook een overeenkomst met Twitter voor de gepromote tweets en we hebben een leerprogramma waarin je toegang krijgt op basis van een abonnement (HootSuite University).

Menno: Welke ontwikkelingen zijn er bij Hootsuite? 
Ryan: We zijn constant bezig met het uitbrengen van nieuwe tools voor zowel de webversie als de mobiele. Sommige zijn ontwikkeld voor Enterprise klanten, terwijl andere voor een breder publiek zijn. Hier zijn een paar recente voorbeelden:

  • Secure profiles - Deze beveiligingsfunctie is beschikbaar voor Enterprise gebruikers om nog meer controle te hebben over het publiceren naar belangrijke bedrijfsprofielen op Twitter, Facebook, etc.
  • Social Analytics - HootSuite Social Analytics voorziet de gebruiker van een selectie van rapportage sjablonen voor geavanceerde analyses van social media ROI (Return on Investment).
  • HootBar - De HootBar is een nieuwe tool dat het mogelijk maakt voor gebruikers om te posten naar sociale profielen vanuit de Firefox adresbalk.

We brengen ook regelmatig lokale versies uit voor de mobiele platformen (iPhone etc.) inclusief een Nederlandse versie op de drie mobiele platformen: Android, BlackBerry en iPhone.

Menno: Ik twitter elke dag enkele quotes. Heb jij een quote die jou en wellicht ons inspireert?
Ryan: “If you want to go fast go alone. If you want to go far, go together.”

Menno: Heb je andere zaken waar je gepassioneerd over bent?
Ryan: Naast social media, ben ik ook zeer gepassioneerd over yoga, rotsklimmen, paragliding en off-road motorrijden. Ik moedig anderen aan om dingen te proberen waar ze bang voor zijn.

Ematters bedankt hierbij Ryan Holmes voor zijn medewerking aan dit interview.

Wanneer je meer wilt weten over Hootsuite en wilt begrijpen hoe andere bedrijven het inzetten, lees dan eens het HootSuite blog. Je kunt Ryan Holmes ook volgen via @invoker.

Reacties en vragen zijn welkom.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies