Social Media26.04.2011

Interview met HootSuite CEO Ryan Holmes


interview-met-hootsuite-ceo-ryan-holmes.jpg
interview-met-hootsuite-ceo-ryan-holmes.jpg

Menno Rigterink (@mennorigterink) van Ematters is een actief en bevlogen Twitteraar en een echte netwerker. Zo kwam hij ook in aanraking met de CEO van de Twitter tool Hootsuite, Ryan Holmes.

HootSuite is een online en mobiel social media dashboard dat individuen en organisaties helpt bij het verspreiden van berichten, het monitoren van gesprekken en meten van resultaten over verschillende netwerken, zoals Twitter en Facebook.

Uit hun eerste ontmoeting kwam het volgende interview tot stand.

Menno: Wanneer ben je CEO van HootSuite geworden?
Ryan: HootSuite is geboren uit Invoke, een full-service bureau voor interactieve digitale media, die ik heb opgericht in 2000. We hebben HootSuite een jaar lang onder Invoke gehouden voordat we het op eigen benen lieten staan en vanaf dat punt werd ik CEO.

Menno: Welke uitdagingen zijn er voor de komende twee jaar?
Ryan: 2 jaar is een lange periode om vooruit te kijken in deze industrie. Maar we hebben in ons vooruitzicht om door te gaan met het behouden van de betrouwbaarheid die onze gebruikers van ons verwachten. Ook gaan we door met het toevoegen van tools en functies voor onze zakelijke gebruikers, zodat zij hun social media optimaal kunnen beheren.

Menno: Waarom ben je zo enthousiast over jullie product?
Ryan: De positieve reactie van gebruikers, variërend van hobbyisten tot grote organisaties, is een bron van inspiratie. We genieten er echt van om te horen dat gebruikers onze tool gebruiken om hun publiek uit te breiden, berichten te verspreiden en het gebruiken voor monitoring van het social web. De impact van social media wordt nog maar net gevoeld en terwijl deze tools steeds meer een dagelijkse ding worden, denken we dat we een merkwaardige groei en innovatie gaan zien. 

Menno: Welke boodschap wil je overbrengen naar je doelgroep?
Ryan: Wij zijn ook gebruikers. Wij geloven echt in de kracht en het voordeel van social media en we gebruiken HootSuite binnen het bedrijf voor het werven, het toezicht houden en het meten van onze gebruikers. We luisteren naar de feedback van de gebruikers en betrekken hen publiek bij ons plan van aanpak om zo de tools en functionaliteit zo voordelig mogelijk te maken.

Menno: Kun je de doelgroep omschrijven? 
Ryan: Wij houden evenveel van elke gebruiker, maar de tool was in eerste instantie ontwikkeld voor bedrijven, of ze nou bureaus waren of overheidsinstanties. Veel van onze meet- en analyse tools waren ontwikkeld met deze doelgroep in gedachte. Dat gezegd hebbende wordt onze gratis versie, die gebruikt wordt door meer dan 95% van onze gebruikers, nog steeds verbeterd voor de hobbyisten en casual social media gebruikers.

Menno: Wie zijn je concurrenten en waarom zijn zij anders?
Ryan: De grootste factor die HootSuite onderscheidt, is de ‘’Team Collaboration’’ tool en het feit dat wij zelf ontstaan zijn uit een bureau. Rond die tijd bestond er niets wat aan onze behoeften voldeed op het gebied van rapporteren en beheren, dus hadden wij een tool ontwikkeld die specifiek bedoeld was voor bedrijven. Sommige tools hebben een hele specifieke focus op consumenten, terwijl anderen alleen voor toezicht houden en rapporteren zijn. HootSuite is echter ontwikkeld om als uitgebreide toolkit te fungeren die geschikt is voor individuen of grote teams.

Menno: Kun je iets vertellen over jullie businessmodel? 
Ryan: HootSuite is beschikbaar in 3 verschillende accounts. Basic (die gratis is), Pro en Enterprise pakketten waarvoor betaald moet worden en deze voorzien ons van omzet die wij kunnen gebruiken om onze toolset uit te breiden. We hebben ook een overeenkomst met Twitter voor de gepromote tweets en we hebben een leerprogramma waarin je toegang krijgt op basis van een abonnement (HootSuite University).

Menno: Welke ontwikkelingen zijn er bij Hootsuite? 
Ryan: We zijn constant bezig met het uitbrengen van nieuwe tools voor zowel de webversie als de mobiele. Sommige zijn ontwikkeld voor Enterprise klanten, terwijl andere voor een breder publiek zijn. Hier zijn een paar recente voorbeelden:

  • Secure profiles – Deze beveiligingsfunctie is beschikbaar voor Enterprise gebruikers om nog meer controle te hebben over het publiceren naar belangrijke bedrijfsprofielen op Twitter, Facebook, etc.
  • Social Analytics – HootSuite Social Analytics voorziet de gebruiker van een selectie van rapportage sjablonen voor geavanceerde analyses van social media ROI (Return on Investment).
  • HootBar – De HootBar is een nieuwe tool dat het mogelijk maakt voor gebruikers om te posten naar sociale profielen vanuit de Firefox adresbalk.

We brengen ook regelmatig lokale versies uit voor de mobiele platformen (iPhone etc.) inclusief een Nederlandse versie op de drie mobiele platformen: Android, BlackBerry en iPhone.

Menno: Ik twitter elke dag enkele quotes. Heb jij een quote die jou en wellicht ons inspireert?
Ryan: “If you want to go fast go alone. If you want to go far, go together.”

Menno: Heb je andere zaken waar je gepassioneerd over bent?
Ryan: Naast social media, ben ik ook zeer gepassioneerd over yoga, rotsklimmen, paragliding en off-road motorrijden. Ik moedig anderen aan om dingen te proberen waar ze bang voor zijn.

Ematters bedankt hierbij Ryan Holmes voor zijn medewerking aan dit interview.

Wanneer je meer wilt weten over Hootsuite en wilt begrijpen hoe andere bedrijven het inzetten, lees dan eens het HootSuite blog. Je kunt Ryan Holmes ook volgen via @invoker.

Reacties en vragen zijn welkom.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Hootsuite

Instagram API maakt het nu mogelijk om foto’s in te plannen

Het was al mogelijk om voor Twitter, Facebook en ook LinkedIn berichten die je wil plaatsen vooraf in te plannen. Als social media manager kan je ook niet meer zonder. En nu heeft eindelijk dat andere grote sociale netwe...

Social Media31.01.2018

Instagram API maakt het nu mogelijk om foto’s in te plannen

Hootsuite pakt het als eerste op
Hootsuite maakt het nu mogelijk Instagram berichten in te plannen

Hootsuite heeft deze week eindelijk de optie om berichten op Instagram in te plannen geïntegreerd in hun social media platform. Hiermee is het mogelijk om berichten voor Instagram klaar te zetten. De laatste stap, het d...

Social Media09.08.2015

Hootsuite maakt het nu mogelijk Instagram berichten in te plannen

Winter is coming – Social media style [Infographic]

De strijd op gebied van social media blijft doorgaan. Facebook, Twitter, Google, YouTube, LinkedIn, Tumblr en Pinterest proberen steeds weer elkaar af te troeven met nieuwe functionaliteit, vormgeving en usability. Hoo...

Social Media03.06.2013

Winter is coming – Social media style [Infographic]

HootSuite: 5 miljoen gebruikers, 290 medewerkers en 1,3 miljard verstuurde berichten [Infographic]

Social media dashboard HootSuite is één van de populairste applicaties op zowel desktop als mobiel om de sociale netwerken goed bij te houden. Naast het bijwerken van berichten is het ook mogelijk om ze in te plannen e...

Social Media02.11.2012

HootSuite: 5 miljoen gebruikers, 290 medewerkers en 1,3 miljard verstuurde berichten [Infographic]

Nieuw in Hootsuite: Conversaties

Goed nieuws voor de inmiddels meer dan 4 miljoen gebruikers van HootSuite. Het bedrijf kondigde zojuist een nieuwe tool aan: 'Conversaties'.Deze wordt opgenomen in het social media management systeem en stelt gebruiker...

Social Media26.09.2012

Nieuw in Hootsuite: Conversaties

Hootsuite neemt Seesmic over

HootSuite heeft Seesmic, een van de concurrenten op gebied van social media management, overgenomen voor een nog onbekend bedrag, zo hebben beide bedrijven gisteren bekend gemaakt. HootSuite’s CEO Ryan Holmes vertelde...

Social Media07.09.2012

Hootsuite neemt Seesmic over

Twitter geeft ook op het web niet meer weer met welke client een tweet geplaatst is

Twitter heeft de mogelijkheid voor gebruikers verwijderd om op Twitter.com te zien met welke client (twitter for mobile, tweetdeck, hootsuite, enz.) een tweet geplaatst is. Dit was eerder al uit de officiele iPhone app g...

Social Media28.08.2012

Twitter geeft ook op het web niet meer weer met welke client een tweet geplaatst is

HootSuite: meer dan vier miljoen gebruikers [Infographic]

Hoewel veel mensen het niet verwachten, is het toch echt zo. Het bekende programma HootSuite heeft een paar weken geleden de vier miljoenste gebruiker mogen verwelkomen en is deze grens inmiddels al weer ver gepasseerd....

Social Media13.07.2012

HootSuite: meer dan vier miljoen gebruikers [Infographic]

Verder lezen over Interview

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

Ze lijkt een perfect klein meisje, maar als ze ontvoerd wordt, dan blijkt dat de ontvoerders een groter probleem hebben dan haar vader die de topman in de criminele onderwereld is... We interviewden de cast van de nieuwe horrorcomedy Abigail.

Entertainment17.04.2024

Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Vroeger als je in een vacature las dat je een video van jezelf moest maken, dan zou je er bijna de baan van je dromen voor opgeven: het was allemaal wat ongemakkelijk. Tegenwoordig leven we in een wereld die aan elkaar h...

Social Media25.09.2023

​Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

Netflix heeft in zijn poging serieuzer te worden genomen in de gamewereld studio Night School bereid gevonden om zijn verhalende, kunstige avontuur Oxenfree van een tweede deel te voorzien. Een logische keuze, want Oxenf...

Gaming12.07.2023

Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

Hij hangt in de abri’s, hij wordt veel bekeken en hij is sinds vandaag over de helft van zijn eerste seizoen: Citadel. De nieuwe serie van Amazon Prime Video kreeg gemengde reviews, maar wordt desondanks toch veel beke...

Entertainment12.05.2023

​Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Huawei komt in de tweede helft van 2022 met een nieuwe slimme zonnebril, in samenwerking met het merk Gentle Monster. Dat zegt Huawei countrymanager Carlos Wubilin in een interview met ons. Virtual Reality-bril Huawei H...

Gadgets07.02.2022

​Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...

Video12.10.2021

Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Disneyland Paris heeft meerdere officiële Disney-hotels. Je hebt het zeer luxe Disneyland Hotel, dat de ingang is van het park, maar er is ook een meertje met daaromheen enkele hotels: Hotel New York, Newport Bay Club e...

Entertainment14.07.2021

Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”

Bij DutchCowboys houden we interessante startups al jaren nauwlettend in de gaten. Dit keer kregen we de kans om een gesprek te voeren met iemand die interessante startups ook in de gaten houdt, namelijk de Rotterdamse o...

Startups17.04.2020

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen “Onlinediensten zijn kansrijk in deze tijd”