Moeten beleggers gaan letten op Social Media?

Vorig artikel Volgend artikel
Moeten beleggers gaan letten op Social Media?

Social media lijkt een goed platform te zijn om de beursprestaties van bedrijven te noteren. Zo blijkt uit een onderzoek van Arthur O'Connor, financieel expert en wetenschapper aan de Pace University in de VS.

Bij het opvolgen van de populaire sociale mediamerken Nike, Starbucks en Coca-Cola gedurende een periode van 10 maanden kon volgens O'Connor een statistisch significante correlatie worden aangetoond tussen populariteit in social media en de aandelenkoersen van de betrokken bedrijven.

"Arthur O'Connor merkt op dat het onderzoek aantoont dat de populariteit in sociale media een belangrijke indicator van de beursprestaties zou kunnen vormen," aldus Bizreport.

"De onderzoeker zegt er aan de hand van de populariteit van de drie betrokken bedrijven in geslaagd te zijn om hun dagelijkse beursprestaties over een periode van tien maanden op een betrouwbare manier te voorspellen." Er wordt aan toegevoegd dat de bedrijven duidelijk uiteenlopende evoluties lieten optekenen.

De onderzoeker stelt niet alleen een duidelijke correlatie te hebben kunnen constateren, maar uit de resultaten ook de toekomstige prestaties over een periode van 10-30 dagen te hebben kunnen afleiden. "Indien de resultaten bevestigd worden, zou het interessant zijn om de aandelen van Walmart, Viacom en Sony van naderbij te bestuderen, want rond die bedrijven werd de laatste tijd in sociale media een duidelijk groeiende activiteit opgetekend." De onderzoeker werkt aan een vervolg-onderzoek, waarbij een bredere waaier aandelen zal worden bestudeerd. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies