Social media strategie kan merkwaarde verhogen

Vorig artikel Volgend artikel
Social media strategie kan merkwaarde verhogen

Uit onderzoek van NIBAA Institute Utrecht is gebleken dat een goede social media strategie de merkwaarde van een onderneming aanzienlijk kan verhogen. Een voorwaarde is echter dat de social media strategie goed in lijn moet worden gebracht met de bestaande bedrijfsstrategie. Social media dient met een lange termijn visie benaderd te worden en structureel ingebed te worden in alle bedrijfsprocessen.

Starbucks laat zien hoe het niet moet. Zij wisten vorig jaar hun imago een flinke ‘boost’ te geven door de inzet van diverse social media, maar werden vervolgens hard met de neus op de feiten gedrukt toen de nieuwe Interbrand lijst uitkwam. Er werd vrijwel geen financiële waarde toegevoegd aan het merk. De reden hiervan was dat de online gedane beloftes aan de klant intern niet waargemaakt konden worden.

Een andere voorwaarde voor succes is dat de branche waarin men actief is, social media als belangrijk ervaart. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Ebay, Google en Apple hoog scoren op ‘social media presence’ (in internationale waarderingslijsten). Deze branches kunnen simpelweg niet bestaan zonder social media en internet, omdat hun merkwaarde voor een groot deel hierdoor wordt bepaald. Desondanks blijft ‘online presence’ voor elke organisatie belangrijk. Interbrand heeft dit onlangs dan ook opgenomen als ‘nieuw’ criterium in haar waarderingsmethode van de meest sterke merken. Meer info over het onderzoek is hier te vinden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies