Social Media29.09.2010

Social Media maakt bedrijven bang, leidt werknemers af en kost miljoenen


social-media-maakt-bedrijven-bang-leidt-.jpg
social-media-maakt-bedrijven-bang-leidt-.jpg

Veel Web 2.0 applicaties waaronder Social Media sites en content Sharing tools maken bedrijven bang, leiden medewerkers af en kosten ze het bedrijfsleven miljoenen euros. Opvallende en zeer pittige teksten die te lezen zijn in een nieuwe studie (download .pdf) “Web 2.0: A Complex Balancing Act – The First Global Study on Web 2.0 Usage, Risks and Best Practices” van anti-virus expert McAfee.

Het onderzoek geeft aan dat 3 van de vier bedrijven Web 2.0 ook zien als een manier om de productiviteit te verhogen en nieuwe inkomstenstromen te genereren. En dat maakt het weer boeiend en betekent tevens dat het voor bedrijven moeilijk is om de waarde en rol van de Social Media goed in te kunnen schatten.

Vanzelfsprekend lag een zwaartpunt van het onderzoek op veiligheid. Bedrijven lijken op dat punt zich grote zorgen te maken. Zo wordt Facebook door de helft van de bedrijven geblocked. Als reden wordt o.a. genoemd de negatieve publiciteit over Facebook en privacy. “If it’s popular, it’s going to be popular with the bad guys, not just the good guys.” zegt een woordvoerder van een van de onderzochte bedrijven. Macfee onderzocht 1.000 bedrijven in 17 verschillende landen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.