Growth Experience: 'verken nieuwe markten met social media'

Vorig artikel Volgend artikel
Growth Experience: 'verken nieuwe markten met social media'

Vorige week dinsdag vond de 2e editie van Growth Experience plaats in Noordwijk. Het evenement werd gehouden in het pand van de Baak. Growth Experience is een reeks workshops voor groeiende ondernemers met minimaal 5 werknemers, georganiseerd door Syntens, Port4Growth en de Baak. De workshops staan in het teken van Dream, Explore, Discover en Integrate. De 2e editie stond in het teken van Explore, ‘het verkennen van nieuwe markten met behulp van social media’.

Uiteraard willen ook groeiende ondernemers weten wat ze met social media kunnen bereiken. Twitter, LinkedIn, etc. ook zij kunnen er niet omheen. De bedoeling was om overzicht en inzicht te verlenen in de mogelijkheden van social media. Dutchcowboys was hier ook bij aanwezig en heeft de presentaties bijgewoond van Erwin Blom, Jojanneke van den Bosch en Menno Lanting

Erwin Blom

Erwin begon de dag met zijn presentatie ‘Als ik een onderneming had…. Hoe zou ik social media inzetten?’. Het verhaal van Erwin was praktisch en bevatte een aantal voorbeelden, van Joost de Valk, Seats2Meet en Aartjan van Erkel. Zijn eerste boodschap was dat je jouw klant online moet proberen op te zoeken. Aart Jan blogt op verschillende websites, waaronder Frankwatching, en praat mee. Daarnaast is het belangrijk om te luisteren en te reageren. Joost de Valk doet dit heel goed via Twitter. Daar luistert hij naar de doelgroep en reageert hij op Tweets.

Als je deze stappen succesvol toepast, zal dat leiden tot een betere reputatie, groter netwerk, omzet en meer kennis. Dit geldt niet alleen voor de kleine ondernemingen en is ook succesvol bij grotere maatschappijen. Een voorbeeld hiervan is Seats2Meet. Ronald van den Hoff is als directeur goed zichtbaar, blogt over zijn visie en is aanspreekbaar. Seats2Meet vraagt om openbare feedback en roept hun doelgroep op hierin actief te zijn. Zodoende hoeven ze geen geld uit te geven aan Marketing, Sales en PR. Een mooi voorbeeld voor elk bedrijf. Erwin eindigde zijn presentatie met de social media checklist en social media Cheat sheet.

Jojanneke van den Bosch

Jojanneke gaf een workshop met als thema ‘Sociale media in strategische perspectief’. Waar liggen nu de kansen om je onderneming te versnellen en hoe ga je nu aan de slag? Hierbij is het belangrijk om te kijken naar je bedrijfsdoelen en –strategie, en is het belangrijk om die vertaalslag te maken. Jojanneke richtte zich in haar presentatie op corporate online communicatie, en dan met name Corporate Blogging.

Waarom zou je als organisatie gaan bloggen? Jojanneke legde uit dat corporate bloggen kennis, marktinformatie, netwerk, kansen, conversie en voorschrijdend inzicht oplevert. Van te voren is het handig om te kijken naar je primaire en secundaire doelen met corporate blogging. Hierbij haalde ze het voorbeeld bij Google aan. Google geeft de mogelijkheid aan hun medewerkers om te bloggen, met 1 regel ‘het is je eigen risico’. Volgens Jojanneke bestaat er geen ‘universele gouden formule, er is altijd sprake van maatwerk.’ Ze gaf het voorbeeld van ‘Nuts about Southwest’. Een blog van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines, waarop ze schrijven, foto’s integreren vanuit Flickr, videoblog bijhouden, etc. Een goed voorbeeld van een grote maatschappij, die social media succesvol inzet.

Menno Lanting

De eer was aan Menno om de dag af te sluiten, maar zo vlak voor de borrel was dat een hele klus! Menno wilde in ongeveer 30 minuten zijn visie geven over de sociale netwerken, waar ze vandaan komen en wat voor impact ze hebben op de organisaties. Na wat feiten en cijfers over Twitter, Facebook en Hyves vertelde hij dat mensen weer meer op elkaar gaan vertrouwen. Vroeger werden alle veranderingen gedreven door bedrijven, maar de ontwikkeling van sociale media is op privé gericht. Dat baart veel bedrijven zorgen. Het opzienbarende is dat 86% van de werknemers actief is op 1 of meer sociale netwerken, terwijl 76% van de werkgevers sociale netwerksites blokkeren. Deze feiten stroken met elkaar. Werknemers zijn tussen 9 en 5, dus volledig geïsoleerd van hun sociale netwerken.

Slechts 18% van de bedrijven heeft sociale media strategie en integreren sociale media, dus niet in hun core business. Menno kwam vervolgens met een mooie quote van Dr. Francis Collins: ‘We tend to overestimate the short term impact of a technology and underestimate the long term impact.’ Een uitdaging van veel bedrijven is om kennis te delen met andere partijen, terwijl in een people economie veel kennis wordt gedeeld. Wat in de buitenwereld goed gaat, is het grootste probleem voor bedrijven. Hij gaf de zaal tot slot nog een boodschap mee, namelijk: ‘ga proberen, ga uitoefenen, ga op je gezicht en leer daarvan.’ Een mooie boodschap om de dag mee af te sluiten en nog lekker na te kletsen tijdens de borrel. Wil je meer weten over Menno en zijn visie, lees dan zeker eens zijn boek

Growth Experience 2010 heeft de aanwezige ondernemers, hopelijk, een nieuwe kijk gegeven op social media. Hoe kunnen ze dit succesvol integreren in hun bedrijfsdoelen en hoe kunnen ze hun doelgroep opzoeken. Voldoende handvatten om mee aan de slag te gaan. De volgende 2 sessies vinden plaats op 28 september 2010 en 16 november 2010.

Meer content

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies