Social Media02.02.2010

Grammy-uitreiking trekt meer kijkers dankzij inzet social media


grammy-uitreiking-trekt-meer-kijkers-dan.jpg
grammy-uitreiking-trekt-meer-kijkers-dan.jpg

Afgelopen zondag werden voor de 52ste keer de Grammy’s uitgereikt. De populaire Amerikaanse muziekprijs kon dit jaar rekenen op een behoorlijke stijging in het aantal kijkers. Met een gemiddelde van 25,8 miljoen steeg het aantal kijkers met maar liefst 35% ten opzichte van vorig jaar. Het maakte de uitreiking ook direct de best bekeken editie sinds 2004. Volgens velen is deze stijging grotendeels te danken aan de indrukwekkende inzet van social media voorafgaand aan en tijdens het event.

Om de prijsuitreiking te promoten lanceerde de organisatie het platform “We Are All Fans“, waarbij de genomineerden in een sociaal, multimediaal zonnetje werden gezet. Via diverse koppelingen met Twitter, YouTube, Flickr en Facebook werden real-time gegevens rond de artiesten opgehaald en getoond op het platform. Deze slimme inzet van API’s zorgde ervoor dat fans ineens redacteurs werden.

Daarnaast geeft het platform bezoekers de mogelijkheid om hun eigen, op maat gemaakte uitvoering te maken. Door een foto te uploaden en een serie artiesten in te geven krijg je een overzicht van jouw eigen “muzikale DNA”. Erg mooi gemaakt!

-744.jpg
-744.jpg

Toch liet de Grammy’s het niet bij deze mashup alleen en ging het ook op de afzonderlijke platformen los. Via Twitter, Facebook, YouTube en Flickr hield de organisatie iedereen op de hoogte van de voorbereidingen, werden er tijdens het event live updates gegeven en worden er nu, 2 dagen na de uitreiking, nog video’s en foto’s geplaatst en worden fans op de hoogte gehouden waar men nog meer content kan vinden. De interactie loont zich, want muziekliefhebbers wisten de Grammy’s massaal te vinden:

  • 125.760 fans op Facebook
  • 48.796 volgers op Twitter
  • 1.505.838 totaal aantal views van de video’s op YouTube
  • 2.050.699 totaal aantal views van de video’s op Grammy.com
  • #grammys was gedurende 4 aaneengesloten dagen een “Trending Topic” op Twitter.

De campagne is een succes te noemen en de inzet zal er zeker voor hebben gezorgd dat de prijsuitreiking bij een groter publiek “top-of-mind” is gekomen (én gebleven). Een directe invloed is dus niet ondenkbaar, al zal dat dan volgens mij voornamelijk te herleiden zijn naar Twitter en Facebook. Waar we de laatste jaren de opkomst hebben gezien van “kijken wanneer jij wil”, zorgt het real-time karakter van Twitter dat we toch weer inschakelen voor een uitzending wanneer deze plaatsvindt.

In Nederland kennen we dit fenomeen stiekem al een beetje rond Zomergasten, maar ook rond F1-races of voetbalwedstrijden. In dat licht bezien is Twitter misschien wel de nieuwe koffieautomaat, maar dan wel eentje met een dagje voorsprong: we praten immers niet meer de volgende dag over de voetbalwedstrijd van gisteren of de uitreiking van de Grammy’s, we doen het terwijl ze bekijken.

Of we te maken hebben met een echte trend rond dit soort grote events, kunnen we wellicht pas stellen na de uitreiking van de Oscar’s of de komende Olympische Spelen. De positieve stijging voor de Grammy’s is echter op zijn minst een volgend signaal, nadat eerder de Golden Globes hun kijkersaantal met 10% zag stijgen.

Verder lezen over API

SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?

De economie van vandaag wordt nog gedomineerd door corporaties die opereren als silo’s, met gesloten, intern gerichte processen (vb. ontwerp, productie, distributie) om hun producten en diensten te creëren.De toekomst...

Events13.03.2014

SXSW: Amazon, pionier in een API-gedreven economie?

Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+

Google kondigde eerder deze week nieuwe Google+ functies aan voor gebruikers van Google Apps for Business, Government of Education. Er komen nieuwe zakelijke functies voor de Google+ app op Android beschikbaar en tevens...

Social Media15.08.2013

Google Enterprise update: nieuwe API voor zakelijk gebruik van Google+

Google Maps Engine API

Google heeft de Google Maps Engine API aangekondigd. Zo kunnen ontwikkelaars nu ook de kracht van Maps Engine inzetten voor eigen applicaties.Met de Maps Engine maken organisaties gebruik van de snelle en betrouwbare clo...

Technology06.06.2013

Google Maps Engine API

Bereid je voor op het internet van de toekomst!

Vandaag is onze whitepaper met als thema: 'Bereid je voor op het internet van de toekomst!' uitgekomen. Deze gratis te downloaden editie vertelt je alles over de veranderingen in het web. We bespreken de mogelijkheden en...

Technology08.05.2013

Bereid je voor op het internet van de toekomst!

Realtime API voor Google Drive

Google heeft een Realtime API voor Google Drive gelanceerd, hiermee maken ze het voor ontwikkelaars mogelijk apps te maken die inhaken op de real-time editing mogelijkheden van Google Drive.Bedrijven als Neutron Drive...

Technology20.03.2013

Realtime API voor Google Drive

Twitter lanceert Advertising API

Begin deze week draaide de geruchtenmolen al op volle toeren, niemand stond er dan ook van te kijken dat Twitter gisteren zijn advertising API aangekondigde. Deze ‘APplication Interface’ stelt marketeers in staat om...

Social Media21.02.2013

Twitter lanceert Advertising API

Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API

De website Bit.ly lanceerde gisteren een volledig vernieuwde API waarmee ontwikkelaars de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van de real-time gegevens van Bit.ly en deze in te bouwen in hun applicaties en andere pr...

Online09.01.2013

Bit.ly helpt ontwikkelaars met nieuwe real-time API

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]

Online mobiel shoppen en API in 1 zin? Dan is er een grote kans dat de naam van Maurice Jongerius direct volgt. Hij is verantwoordelijk van het mobiele kanaal en de API ontwikkelingen binnen bol.com en daarmee een inspir...

Mobile10.12.2012

Mobiele inspirators: Maurice Jongerius [interview]

Verder lezen over Muziek

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Apple Music heeft van alle muziekstreamingdiensten de meeste opties voor audio. Je kunt lossless luisteren, maar ook spatial. Die laatste categorie zou Apple duidelijk wat groter willen maken: het biedt artiesten zelfs m...

Online23.01.2024

​Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Het is dit jaar alweer de 25e editie van de Top 2000. Al jaren verreweg de baas van alle ‘lijstjes’ die aan het eind van een jaar samengesteld en gepresenteerd wordt. In tegenstelling tot veel andere eindejaarslijste...

Entertainment25.12.2023

Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

Ze is de strijd aangegaan met Spotify, ze neemt zelf gewoon haar oude albums opnieuw op omdat een ex-manager de rechten kocht, ze weet hele volksstammen jonge mensen te inspireren en zelfs op datingapp Tinder is de meest...

Entertainment07.12.2023

​Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom

AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie

Er zijn weinig haat-liefde-verhoudingen zo duidelijk als bij kunstmatige intelligentie en muziek. Enerzijds zorgt het ervoor dat artiesten keihard worden genept, anderzijds zien we ook dat muziek juist mogelijk wordt doo...

Online03.12.2023

AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie

Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten

Spotify Wrapped staat erop! We hadden al verwacht dat hij een dezer dagen zou komen en nu kun je het bekijken. Op Spotify kun je er ook bijna niet omheen: op de voorpagina staat een groot blok met Wrapped, maar er is zel...

Entertainment29.11.2023

Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten

​Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?

Spotify is al aan het teasen, dus het kan niet lang meer duren voordat Spotify Wrapped verschijnt. Het jaar 2023 is al bijna voorbij, en we weten dat Spotify niet tot 31 december 23:59 uur wacht tot het vaststelt welke m...

Entertainment29.11.2023

​Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?