Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Naar schatting twee op de drie Nederlanders en één op de twee Belgen hebben een account op Twitter of Facebook. Maar is er met het toenemende gebruik van sociale media ook een stijgende behoefte aan ‘netiquette’? Daar lijkt het wel op, gezien de dagelijkse stortvloed aan irritante posts, vriendschapsverzoeken van mensen die je amper kent en kettingmails. Hier volgen alvast 10 gewoontes die je beter laat vallen wil je je kostbare Facebookvrienden en Twittervolgers niet verliezen.
1. Steeds proberen iets te verkopen
Post niet enkel als je iets wil promoten of verkopen. Sociale media moeten, jawel, sociaal blijven. Eenrichtingsverkeer van jou naar de rest van de wereld past daar dus niet in.
2. Automatische berichten sturen naar je volgers
Je volgers op Twitter vinden het ongetwijfeld leuk als ze een persoonlijk berichtje van je krijgen. Maar de automatische berichtjes die sommige twitteraars sturen komen heel onpersoonlijk over en worden al snel een vorm van spam.
3. Teveel persoonlijke informatie willen delen
Zelfs als enkel je goede vrienden reageren op je statusupdates heb je waarschijnlijk ook een heleboel mensen in je vrienden- of volgerslijst die je helemaal niet zo goed kennen. Niet echt verstandig dus om je date van gisterenavond te bespreken op Facebook. Persoonlijke zaken kan je beter sms-en of mailen naar enkel die mensen die echt in je geïnteresseerd zijn.
4. Mensen niet bedanken
Als iemand je vraag beantwoordt op sociale media of een voor jou interessante link deelt dan is het wel zo netjes ze daar ook even voor te bedanken. En nu we het daar toch over hebben, ‘liken’ is leuk maar kost het je echt teveel moeite om er ook even een bedankje bij te typen?
5. Te vaak herposten
10 keer hetzelfde posten zorgt er misschien voor dat iets meer mensen je post te zien krijgen maar het irriteert ook 99% van je vrienden/volgers. Kunnen we afspreken dat je vanaf nu alles nog maar één keer post?
6. Kettingbrieven en ‘urban legends’ delen
Geloof je echt dat je kans maakt op een gratis Xbox omdat je een kettingmail gekopieerd hebt en als statusupdate hebt gepost? Hou toch op met berichten van anderen te herposten, zo kan jij de ketting breken én slimmer zijn dan je vrienden. En wat betreft die nieuwsberichten die te gek klinken om waar te zijn, dat zijn ze meestal ook. Google eens even vooraleer je ze herpost dus.
7. Vaguebooking
Deze Engelse term wordt gebruikt om het soort ‘mysterieuze’ statusupdates als “Geweldige avond gehad!” of “Nu weet ik wie m’n echte vrienden zijn” mee aan te duiden. Mensen posten dit soort updates enkel en alleen om reacties te krijgen. De beste manier om dit te ontmoedigen is dus door er vooral niet op te reageren. Als ze het hele verhaal niet meteen durven posten is de rest waarschijnlijk ook niet interessant.
8. Een populaire tweet gijzelen
Krijgen je tweets niet genoeg aandacht? Probeer ze dan vooral niet onder de aandacht te brengen door er een populaire hashtag aan te koppelen. Waarschijnlijk waren ze gewoon niet zo heel interessant. Doe daar wat aan en probeer niet mee te liften op het succes van een ander.
9. Ongepaste posts
Mensen lijken online minder schaamte te hebben dan in het echte leven. Nochtans zou je juist op sociale media nog voorzichtiger moeten zijn dan in privégesprekken, je hebt immers zelden gesprekken met een paar honderd toehoorders. Wil je een groep mensen beledigen, een politieke tirade plaatsen of eens goed schelden? Vraag je dan eerst eens af of je dat ook zo op een familiediner of voor een zaal vol collega’s zou durven doen.
10. Slecht taalgebruik
Sociale media zijn nog altijd grotendeels geschreven media. Wil je dus een klein beetje je best doen om op spelling, hoofdlettergebruik en spaties te letten? Dat maakt je posts al veel leesbaarder.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024