Search22.04.2015

Mobile first: de nieuwe regels van Google


Is je website niet geschikt voor het kleine scherm? Dan straft Google je genadeloos af.

Google verandert zijn algoritmes voor zijn zoekmachine regelmatig om de meest relevante zoekresultaten bovenaan te krijgen. De laatste update draait volledig om mobiele ervaringen: is je website niet geschikt voor het kleine scherm? Dan straft Google je genadeloos af.

De zoekmachinegigant Google vernieuwt regelmatig zijn indexeringsmethoden. Met één groot, overkoepelend doel: de gebruiker van de zoekmachine de beste ervaring voor te schotelen. En dat wordt dus gerealiseerd door de beste, meest relevante zoekresultaten bovenaan te zetten.

Digitale strategie

Andere redenen om algoritmes te veranderen, zoals het dwarszitten van de Europese Unie, zijn geruchten en eigenlijk is het niet belangrijk waarom Google de methodes aanpast. Het gaat erom wat jij als ondernemer en marketeer moet veranderen in je digitale strategie om relevant te blijven voor Google, maar nog meer voor je klant of prospect.

Op 21 april jongstleden werden de nieuwste wijzigingen doorgevoerd, waarbij mobiel centraal staat. Websites die op mobiele apparaten goed bruikbaar zijn, worden door Google voorgetrokken. Op termijn worden websites die niet mobielvriendelijk zijn, zelfs weggelaten uit de mobiele zoekresultaten. Je kunt ze namelijk toch niet goed bekijken op die apparaten.

Waar let Google op?

Maar wat is mobielvriendelijk? Ten eerste let Google op de leesbaarheid van de content op de website. Inzoomen om de tekst te kunnen lezen en vervolgens horizontaal scrollen om de zinnen te kunnen lezen, is een duidelijke no-go. Een groter lettertype scoort ook beter. Google adviseert zelf een grootte van 16 pixels.

Vervolgens moeten de visuele elementen ook mobielvriendelijk zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat knoppen of menu’s groot genoeg moeten zijn en ruime afstand van elkaar hebben, zodat je niet op twee buttons tegelijk drukt bij de mobiele variant. Google adviseert een ruimte van minimaal 7 millimeter in hoogte of breedte.

responsive_vs_adaptive
responsive_vs_adaptive

Liever responsive dan adaptive

Google geeft overigens voorrang aan websites die responsive zijn en zich dus qua ontwerp en indeling automatisch aanpassen aan de schermgrootte. Dat wordt geprefereerd boven een aparte website, zoals een m.website.nl, of adaptive design, waarbij niet alleen de layout verandert, maar ook de functies.

Als je maar één leerpunt meeneemt uit deze blog en de veranderingen die Google heeft geïntroduceerd, laat het dan Google’s focus op de gebruiker zijn. Ga niet mobiel of responsive om Google te pleasen, doe het om de juiste ervaring te bieden aan klanten en prospects. Jij hebt het antwoord op het probleem van de klant; hoe graag wil je dat prospects die oplossing vinden?

Door: Jeroen Staehle, marketingmanager EPiServer Benelux.

Verder lezen over Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming