Gaming14.06.2013

Resident Evil Revelations: de weg terug is de weg vooruit voor de serie


Als de titel van mijn 3DS-review voor Resident Evil: Revelations al zegt dat de 3DS eigenlijk te klein is voor de game dan zou de versie die Capcom voor de hedendaagse consoles heeft gemaakt een typisch geval inkoppertje zijn. Er zijn natuurlijk wel nog wat dingen die beter hadden gekund maar als daar een beetje aan is geschaafd zou dit een hele vermakelijke game kunnen zijn die de vieze smaak van deel 6 een beetje weg zou kunnen werken. Is dat gelukt? Niet echt, eigenlijk. Maar desondanks is het toch een aardige old-school Resident Evil gebleven.

resident-evil-revelations-de-weg-terug-i.jpg
resident-evil-revelations-de-weg-terug-i.jpg

Laten we even aannemen dat we allemaal weten waar het over gaat in de Resident Evil: Revelations en wat die game wel of niet goed deed. Zo niet, dan even terug naar de 3DS-versie. Bij? Goed, dan gaan we even kijken naar wat er wél verbeterd of veranderd is en wat niet. De Queen Zenobia, het cruiseschip waar Revelations zich voornamelijk op afspeelt, is er niet heel veel mooier op geworden met de verhuizing naar de consoles. Natuurlijk is de resolutie flink verhoogd maar het ziet er meer uit als een typische HD-remake als een echt consoleproduct.

Screen Shot 2013-06-09 at 14.13.18

Even snel

Je merkt ook dat er niet al te veel moeite in de omzetting is gestoken door het gebrek aan afwerking dat in de achtergronden tentoon wordt gespreid en daarin doet deze game gek genoeg onder voor de 3DS-versie, omdat die in op de lage resolutie van Nintendo’s handheld niet opviel. Ook de schokkerige stukken als er iets geladen wordt, als er te veel vijanden in beeld zijn of op andere momenten dat de 3DS het zwaar had zouden toch op een systeem als de PS3 echt niet mogen voorkomen, maar het gebeurt toch. Wat wel fijn is aan de conversie vanuit een handheld game is dat Revelations doorgaans fijn in stukken van ongeveer een half uur is opgedeeld, compleet met “previously on”-reminders, wat het ideaal maakt voor de drukkere spelers die niet altijd tijd hebben om er helemaal in te duiken.

De Raid mode is daar ook ideaal voor, maar bezorgt ook diegenen die wel alle tijd hebben een heel langdurig geluksmoment. Okee, misschien is het niet zo goed. Maar de Raid mode (een variant op de in Resident Evil bekende Mercenaries mode) laat je alleen of in co-op korte missies die vaak om gevechtscenario’s draaien met gebruikmaking van de levels uit het verhaal. Je verdient daarmee BP, punten die je kunt inzetten om nieuwe wapens aan te schaffen. Er zit zelfs een soort van Spelunky-achtige winkel in die altijd iets anders verkoopt en je dus altijd voor de keuze stelt: nu kopen of nog even doorgaan met wat je hebt? Eerlijk is eerlijk, ook in deze modus gelden dezelfde waarschuwingen als voor het verhaal: de vijanden herhalen zich eindeloos en het schieten is net niet zo lekker als in een Resident Evil 4 of later, maar op de een of andere manier is het toch heel leuk.

Screen Shot 2013-06-09 at 14.13.04

Het feit dat er genoeg mensen hebben gevraagd om Revelations op de consoles te krijgen is een teken dat er wel degelijk behoefte is aan het Resident Evil dat we allemaal kennen van (ik durf het bijna niet te zeggen) vroeger. Hoor je bij die groep mensen en heb je de 3DS-versie voor welke reden dan ook niet gespeeld dan heb je hier een leuke herinnering aan hoe het was om Resident Evil te spelen. Zie het als een HD-remake van een PS2-game die je nooit hebt gespeeld en dan zit je precies in de juiste frame of mind om deze game te kunnen waarderen voor wat het is. En ondanks de kritiekpuntjes die er nog steeds zijn is een ding zeker: het is in elk geval niet nóg een nagel aan de doodskist van Resident Evil, maar gewoon een echte survival horror-titel, en daarvan weet je diep van binnen best of je dat leuk vindt of niet.

Resident Evil: Revelations, ontwikkeld en uitgebracht door Capcom voor de Xbox 360, PS3 (getest), Wii U en PC op 23 mei 2013

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;”>

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Capcom

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

Resident Evil 2 was een topgame in 1996, maar dat wilde niet automatisch zeggen dat de remake van dit jaar ook zo goed zou worden. Capcom is fifty-fifty als het gaat om het terughalen van hun oudere titels: óf het gaat...

Gaming10.03.2019

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

PS4 review
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

Monster Hunter is een ding op zichzelf: waanzinnig populair in Japan, nooit doorgebroken in het Westen en voor de meeste mensen iets waar ze heel ver vandaan van willen blijven. Terecht ook. Behalve een paar gekkies die...

Gaming07.02.2018

Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

PS4 review
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

EVO is het grootste vechtspellentoernooi ter wereld. Het wordt elk jaar in juli gehouden in Las Vegas en daar komt de absolute top van de digitale vechtjassen bij elkaar om te zien wie het allerbeste is. Het is het onoff...

Gaming17.07.2017

Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Het is wel weer mooi geweest, nu. Na de 'gewone' Street Fighter IV, Super, en Arcade Edition 2012 is nu met Ultra Street Fighter IV de laatste update gekomen voor Capcom's fenomenaal vechtspel uit 2007(!) alweer. Zeven j...

Gaming09.06.2014

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

Capcom bestaat 30 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nu zijn er meerdere dingen gepland op allerlei verschillende vlakken, maar één van de vermoedelijke resultaten uit die feeststemming ligt heel dicht bij hui...

Gaming19.12.2013

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

En de beste verkopende Capcom game is…

Capcom lijkt weer een beetje bekomen te zijn van de slechte kwartaalcijfers van drie maanden terug. Allemaal dankzij het in Japan uitstekende verkopende Monster Hunter 4. Het meest opmerkelijkste nieuws zit hem echter...

Gaming02.11.2013

En de beste verkopende Capcom game is…

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Aan al het goede komt een einde, ook aan de Kickstarter van Mighty No. 9. Maar wat een eindsprint. Dachten we van het weekeinde nog dat ze hun doelen voor een Xbox One, PS4 en handheld versie niet zouden halen, nu bli...

Gaming02.10.2013

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Mighty No. 9 komt naar de consoles

Het gaat voorspoedig met onze favoriete kickstarter. Keiji Inafune’s Mighty No.9 behaalde deze week zijn zesde doel: een versie voor de Xbox 360, PS3 en de Wii U. We kunnen inmiddels wel stellen dat Capcom het bij h...

Gaming19.09.2013

Mighty No. 9 komt naar de consoles