Gerucht: Starcraft II had $100 miljoen budget

Vorig artikel Volgend artikel
Gerucht: Starcraft II had $100 miljoen budget

Een artikel van Wall Street Journal online zegt dat Starcraft II, Blizzards langverwachte strategie-game die eind deze maand in de winkels ligt, meer dan $100 heeft gekost om te ontwikkelen. Er wordt niet specifiek gezegd waar dat bedrag vandaan komt, dus we kunnen het niet als feit zien, maar gezien de lange ontwikkeltijd (er wordt al sinds 2003 aan de game gewerkt) zou het toch kunnen.

Dat wil wel zeggen dat er goed verkocht moet worden om de investering terug te verdienen: als je naar Grand Theft Auto 4, een game met een vergelijkbaar budget, kijkt moeten er zo'n 15 miljoen exemplaren over de toonbank. Gaan ze dat halen?

Of de verkoop de investering terugverdient is makkelijk te beantwoorden: ja. Kijk alleen al naar Korea, waar Starcraft nog steeds door miljoenen mensen gespeeld wordt. Er wonen in Zuid-Korea bijna 50 miljoen mensen, laten we zeggen de helft man, driekwart van een leeftijd die kan en wil spelen, daarvan de helft geïnteresseerd in Starcraft 2: hopla, de eerste 10 miljoen sales heb je binnen.

Daarnaast zijn er nog veel meer mensen die niet kunnen wachten totdat ze hun tanden in de nieuwe Starcraft kunnen zetten, gezien het feit dat men alleen al voor deelname aan de Bètatest bedragen tot aan $500 wilden betalen. Blizzard heeft nog geen flop op de markt gebracht, dus de verwachtingen zijn torenhoog en de sales zullen navenant zijn.

Het enige dat nog roet in het eten zou kunnen gooien is de koppeling met het nieuw opgezette Battle.net, maar de kans is groot dat er eerst miljoenen verkocht worden en dat de boosheid pas komt als iedereen al aan het spelen is.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies