​Nieuwe generieke domeinnaam extensies: last of lust?

​Nieuwe generieke domeinnaam extensies: last of lust?

Vorig artikel Volgend artikel

Zie je door de bomen het bos niet meer? Of heb je überhaupt nog nooit gehoord van de domein extensies die mondjesmaat in de laatste twee jaar beschikbaar zijn gekomen?

Wat doen deze zogenaamde Generieke Top Level Domains (gtlds) en wat kunnen ze bieden voor bezoekers, zoekmachines en jouw online bedrijf? Hierbij een aantal tips!

Wat zijn Generieke Top Level Domains (gtlds)?

Naast de standaard .nl, .com en .net domeinnamen zijn er nu honderden nieuwe domeinnaam extensies beschikbaar waar je als ondernemer of hobbyist uit kan kiezen. En dit is een erg klein percentage van alle domein extensies die momenteel beschikbaar zijn en binnenkort beschikbaar gaan komen. Zoals: .party, .date, .review, .coffee, .pizza en ga zo nog maar even door. De grote vraag bij deze nieuwe domeinnaam extensies is of ze daadwerkelijk voet aan de grond gaan krijgen en toegevoegde waarde kunnen gaan leveren aan bezoekers, bedrijven en zoekmachines.

Nieuwe domein extensies voor jouw organisatie

Zijn de nieuwe domeinextensies geschikt voor jouw organisatie? En zo ja, welke extensie kan je het beste kiezen voor je website? Hieronder vind je mogelijke ontwikkelingen binnen de eerder genoemde groepen.

De gevestigde extensies als .nl en .com zitten redelijk vastgeroest in het huidige internetgebruik en het is dan ook maar de vraag of de nieuwe (veel hippere) domein extensies algemeen geaccepteerd zullen gaan worden door de massa. Dit zal wel nodig zijn om als “normaal” gezien te worden en dezelfde CTR te krijgen als de landextensies.

De verwachtingen zijn wel dat de jeugdige (grote) groep internetgebruikers de nieuwe extensies sneller op gaat pakken dan de oudere generatie. Vernieuwing online is natuurlijk een constante trend waarvan nieuwe domeinextensies zeker een onderdeel kunnen worden. Ook bieden de veelal gecategoriseerde nieuwe domeinextensies een houvast bij de keuze voor de juiste website doordat er verduidelijking optreed van de inhoud van de website door de extensies.

Bij trouwen.photography is het bijvoorbeeld duidelijker waar de website over gaat dan bij trouwen.nl. Dit geldt wel met name voor de generieke domeinnamen.

com

Welke domeinextensie past het beste bij je bedrijf?

De nieuwe domeinextensies bieden kansen voor je organisatie op het gebied van online marketing. Door je website los te koppelen van een landextensie als bijv. .nl vergroot je niet alleen je markt (hoewel dat nog wel afhankelijk is van de taal op je website), maar verklein je ook de mogelijkheid op niet relevant verkeer naar je website.

Een nieuwe domeinextensie biedt potentieel de mogelijkheid om je diensten zodanig af te kaderen dat direct vanuit de domeinnaam duidelijk is waar je website over gaat en wat er te vinden is. Heb je bijvoorbeeld een restaurant dat Paul’s heet dan zal pauls.restaurant een veel duidelijkere keuze zijn dan pauls.com. Er zullen geen mensen je website bezoeken die niet op zoek zijn naar een restaurant waardoor de relevantie van bezoekers verhoogd wordt.

Wil je jouw merk of bedrijf een innovatieve injectie geven online dan biedt een nieuwe domeinextensie zeker die mogelijkheid. Nu deze extensies voor domeinnamen nog weinig gebruikt worden zal je merk als innoverend en up-to-date gezien worden wat positief uit kan pakken voor je imago en bedrijfsresultaat. Het enige gevaar dat schuilt in het implementeren van een nieuwe generieke domeinnaam is dat de algemene aanvaarding door bezoekers nog niet het geval is.

Dat kan betekenen dat je online waarde opbouwt met een domeinnaam die mogelijk na verloop van tijd weer aangepast moet worden. Naast deze online waarde is dit ook voor bekendheid en drukwerk kosten negatief. Helaas is dit alleen momenteel nog niet te voorspellen.

gtlds-1

Wat is de waarde van de nieuwe domeinnaam extensies in Google?

De waarde van de nieuwe domeinextensies in Google en andere zoekmachines is een zeer interessant onderwerp waar eigenlijk nog heel weinig over gezegd kan worden. Momenteel is de ranking van websites in Google opgezet volgens zoekwoorden en locaties.

De nieuwe domeinextensies worden daarbij wel meegerekend in de zoekresultaten als zoekwoord, maar nog niet als categorie. Als Nederlands bedrijf heb je daar maar gedeeltelijk wat aan aangezien de meeste nieuwe domeinextensies in het Engels zijn terwijl daar niet op gezocht wordt door Nederlanders.

Domeinextensies die daarbij wel al een toegevoegde waarde bieden zijn bijvoorbeeld: .bar .club .restaurant .band .coach .video .audio .bank .catering .fitness .gratis .help enz.

Indien domeinextensies algemeen geaccepteerd worden is er een mogelijk dat Google deze categorieën gaat verwerken in haar zoekresultaten en bijv. trouwen.photography voorrang gaat krijgen in de resultaten voor mensen die een fotograaf zoeken voor hun bruiloft. Mocht dat het geval zijn heb je goud binnen als eigenaar van een nieuwe domeinextensie. Voorlopig is dit nog speculatie, maar wie weet.

Conclusie

We kunnen concluderen dat de markt voor de nieuwe generieke domeinextensies zeer interessant is voor zowel bezoekers als bedrijven. De voordelen voor een overzichtelijker internet waarbij bezoekers en bedrijven websites relevanter kunnen maken ten opzichte van de huidige situatie is het grootste voordeel. Wil je innovatief zijn als ondernemer en zie je kansen? Dan zou je de ideale domeinextensie voor je bedrijf kunnen registreren. Gebruiken kan altijd nog als je merkt dat er iets meer gebruikt gaan worden. Daarnaast zorg je ervoor dat de extensie niet door iemand anders geregistreerd en gebruikt kan worden en je later de domeinnaam voor veel geld moet kopen van een domeinhandelaar.

Auteur: Jeroen van de Sanden werkt bij Domeinwinkel.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies