In Nederland bestelt bijna 6% weleens boodschappen online

In Nederland bestelt bijna 6% weleens boodschappen online

Vorig artikel Volgend artikel

Bijna 6% van alle Nederlandse consumenten bestelt weleens boodschappen online, een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar de consumententrends binnen de supermarktbranche.

De frequentie van de bestellingen door de online shopper is ook nog eens met meer dan 70% gestegen, daardoor zijn de online bestedingen sinds vorig jaar verdrievoudigd. Ook shoppen we steeds vaker in het buitenland. 

We besteden minder

Het aantal consumenten dat online bestelt neemt toe en ook de frequentie van deze bestellingen laat een stijgende lijn zien, toch neemt de besteding per bestelling het afgelopen jaar juist 20% af. Zo bestelde de online shopper in 2013 nog voor 103 euro aan levensmiddelen per bestelling en is dit bedrag in 2014 gedaald tot gemiddeld 76 euro per bestelling. 

Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: “Het aantal supermarktketens dat deze online service aanbiedt, is toegenomen. Zij hanteren lagere of geen minimale bestelgrootte. Bestaande aanbieders hebben in navolging hiervan hun minimale bestelgrootte ook verlaagd of afgeschaft en dit zorgt voor een gemiddeld lagere besteding per bestelling. Ondanks de lagere besteding per bestelling, zijn de totale online bestedingen in levensmiddelen verdrievoudigd.”

supermarkt

Supermarkt

Voor 45% van de consumenten is de belangrijkste reden om niet online te kopen, de wens om de producten eerst te bekijken of vast te houden. Daarnaast worden de extra verzendkosten door 43% van de consumenten als reden genoemd om levensmiddelen niet online te kopen. Op Heij vervolgt: "Van de consumenten die nu niet online bestellen, is 15% van plan dit wel te doen als hun eigen supermarkt deze service gaat aanbieden. Verder is 10% van deze consumenten bereid om over te stappen naar een andere supermarkt indien de eigen supermarkt deze service niet aanbiedt."

Een kwart van alle consumenten doet weleens boodschappen in het buitenland, waarbij de supermarkten in Duitsland veruit het populairst zijn. Aan deze bezoeken wordt gemiddeld 725 euro per jaar besteed. Dit is ruim 3,5% van alle bestedingen aan levensmiddelen.

[Afbeeldingen via Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies