​Hoe ‘Winddelen’ groene energie leuk maakt

​Hoe ‘Winddelen’ groene energie leuk maakt

Vorig artikel Volgend artikel

Met het opbreken van een windmolen in duizenden stukjes eigendom maakt de Windcentrale een groeiende groep consumenten enthousiast voor groene stroom. In 2013 zette het bedrijf hiermee een wereldrecord voor crowdfunding. Met de negende windmolen, ‘De Vier Winden’, net weer verkocht, hebben in totaal nu 15.000 particulieren 15 miljoen bijeengebracht voor de aanschaf van hun eigen windmolens.

"Je wordt mede-eigenaar van je eigen productiemiddel," zo vertelt Johan Blom, mede-directeur van de Windcentrale, "en dat spreekt mensen juist aan in deze tijd, het is tastbaar. De betrokkenheid is erg hoog. Wat we zien is dat de interesse in zonnepanelen groeit, maar lang niet iedereen heeft een schuin dak op het zuiden. Met Winddelen ben je ook niet gebonden aan een adres, je windenergie verhuist gewoon mee."

Succesvolle crowdfunding

Een windmolen wordt in duizenden stukjes gesplitst: Winddelen die gekocht kunnen worden door particulieren. Vorig jaar bedroeg in Nederland de totale markt voor crowdfunding 32 miljoen. Dat de Windcentrale in twee jaar tijd 15 miljoen heeft weten op te halen, geeft een grote behoefte aan dit soort initiatieven aan. Een Winddeel levert jaarlijks gemiddeld 500 kWh op, terwijl een gemiddeld huishouden 3.500 kWh verbruikt. De opgewekte stroom is live te volgen via een app of de website. De stroom wordt vervolgens door Greenchoice geleverd.

screenshot windcentrale app

Windcentrale app

Op de Windcentrale app is vervolgens te zien hoeveel stroom er op dat moment wordt opgewekt door de windmolen. Met productiecijfers over de dag, de week en het totaal krijgt de eigenaar volledig inzicht over het reilen en zeilen van zijn of haar windmolen. Maar er is geen garantie over je stroomaanvoer: "Het kan natuurlijk harder of minder waaien dan verwacht. Gemiddeld is dat 500 kWh per jaar, maar het kan dus ook 400 of 600 kWh zijn," antwoordt Blom.

De Windcentrale is opgericht in 2010 met als doel om de transitie naar duurzame energie in Nederland te versnellen. "Uiteindelijk is onze doelstelling om over zeven jaar een hele kolencentrale te kunnen vervangen. Met de 9e windmolen nu verkocht in 48 uur zijn we zeker goed op weg!"

Meer content

Thomas Lapperre

Thomas is vanuit zijn bedrijf Bloeise zelfstandig marketeer en blogger voor Dutchcowboys. Bloeise zet kennis om in groei. Thomas schrijft en spreekt over...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies