​Cryptovaluta vaak behandeld als kleine kinderen

​Cryptovaluta vaak behandeld als kleine kinderen

Nieuwsmedia zitten geregeld vast in eigen bubbel, missen daardoor de essentie

Vorig artikel Volgend artikel

Nieuwsmedia staan steeds vaker onder commerciële druk. Er moeten zoveel mogelijk lezers dan wel kijkers ‘gescoord’ worden om te overleven. Vandaar dat ook nieuwsmedia, helaas, in doelgroepen gaan denken. En gaan voldoen aan de wensen en voorkeuren van hun veronderstelde afnemers. Logisch dus dat een onderwerp als ‘betalingsverkeer’ bij hen lage prioriteit heeft.

Want waarom zou je een welvarend publiek uitgebreid informeren over een revolutie op het terrein van betalen? Als datzelfde, welvarende publiek elke dag via hun vertrouwde bank zorgeloos betalingen verricht, soms wel tientallen betalingen per dag? En louter gemak ervaart? Wat valt er met computergeld voor hen te winnen?

Cryptovaluta

Ziehier, de reden dat cryptovaluta als Bitcoin, Ethereum en Stellar in de commerciële media als kleine kinderen worden behandeld. Want het westerse publiek wil vooral ‘spannende’ verhalen om hun welvarende leven kleur te geven.

Dus als nieuwsmedia aandacht besteden aan cryptovaluta, richt zich dat veelal op incidenten en sensatie. Wanneer er geruchten zijn over grootschalige fraude, bijvoorbeeld. Of wanneer zich sterke koerswijzigingen voordoen, hetgeen de onbetrouwbaarheid van Bitcoin of andere cryptovaluta zou aantonen. Of wanneer oprichters van een cryptovaluta verdacht kunnen worden van hebzucht in plaats van filantropie.

Dat soort berichten zijn allemaal dagkoersen, die aan de essentie van cryptovaluta voorbij gaan.

Blockchain

Waar het écht om draait is dat de Blockchain-technologie achter cryptovaluta onomkeerbaar is. Dat het onderlinge vertrouwen – buiten banken om – onafwendbaar aan het groeien is. En dat talloze mensen, vaak in afgelegen gebieden, die nu nog buiten het financiële systeem staan de kans krijgen volop mee te gaan doen in de wereldeconomie.

Maar, hé, zo’n ontwikkeling is voor ons westerlingen een ver-van-mijn-bed-show. Dat verkoopt niet lekker. Dus lezen we nauwelijks over de revolutionaire dimensie van Blockchain-technologie.

De manier waarop de verschillende cryptovaluta op dit moment in de journalistiek worden benaderd, is voor mij nieuw bewijs dat niet media maar internationale onafhankelijke zoekmachines dé informatiebronnen van de toekomst zullen zijn.

Als de waarheid moet verkopen, is het de waarheid immers niet meer?

[Afbeelding © Ian - Fotolia]

Meer content

Herman Vissia

Dr. Herman Vissia is DGA van het software ontwikkelbedrijf Byelex en doet al jaren onderzoek naar geautomatiseerde beslissingsondersteunings-systemen en...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies