Betalen met een vingerafdruk of met een selfie heeft de voorkeur

Betalen met een vingerafdruk of met een selfie heeft de voorkeur

Vorig artikel Volgend artikel

Een 6 maanden durende wereldwijde proef met 750 ABN AMRO creditcardhouders ism MasterCard en ICS heeft aangetoond dat het betalen via een vingerafdruk en/of selfie duidelijk de voorkeur heeft boven het huidige betalen met pincodes, wachtwoorden of bevestigingscodes.

Negen op de tien deelnemers geeft aan dat ze hun wachtwoorden definitief willen inruilen voor deze manier van online betalen die in vaktermen 'biometrische authenticatie' wordt genoemd. En bijna driekwart van de gebruikers is ervan overtuigd dat biometrisch betalen zorgt voor vermindering van het aantal fraudegevallen.

Dat biometrisch betalen de toekomst is blijkt uit het enthousiasme van de deelnemers aan de proef. Bijna iedereen zegt graag met vingerafdruk (93%) en/of gezichtsherkenning (77%) te blijven betalen na afloop van de pilot. De proef in Nederland heeft geleid tot commerciële interesse vanuit de gehele wereld

Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. De Nederlandse deelnemers aan de proef zijn voornamelijk te spreken over het gebruiksgemak van biometrisch betalen. 95% van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en 80% van de gebruikers van gezichtsherkenning geeft aan dat shoppen met biometrische authenticatie eenvoudiger en prettiger gaat dan met een wachtwoord.

Naast het gebruiksgemak zijn de deelnemers ook overtuigd van de veiligheid van biometrisch betalen. Bijna driekwart van de gebruikers verwacht dat biometrisch betalen zorgt voor een vermindering van het aantal fraudegevallen. Het gebruiksgemak van de nieuwe technologie bevordert het afronden van de online betaling, wat de winkelier ook ten goede komt.

De digitale check identificeert gebruikers aan de hand van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij eenvoudig met een vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren. Bijna 4 op de 5 deelnemers aan de proef geeft de voorkeur aan het gebruik van de vingerafdruk voor authenticatie.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies