Online16.12.2015

​Appcare tijdens de feestdagen: vijf tips om efficiënt te werken


Het begin van de maand december is voor veel consumenten het startsein om massaal de (online) winkelstraat in te trekken. Voor winkelketens is dit vaak de topmaand na een jaar hard werken. Ook dit jaar zal de gezamenlijke omzet weer stijgen ten opzichte van voorgaande jaren, zo voorspelt GFK.

Met de voorspelde groei neemt ook het aantal klantvragen toe. Webcare en klantenservicemedewerkers draaien overuren om alle vragen goed te beantwoorden en het serviceniveau hoog te houden. Maar hoe doe je dit zo efficiënt mogelijk? Een gesloten chatapplicatie zoals WhatsApp helpt hierbij. In dit artikel lees je vijf tips om via WhatsApp jouw webcare team te onderscheiden tijdens de feestdagen!

Tip 1: Richt je webcare efficiënt in

December betekent topdrukte. Het is daarom belangrijk om de webcare afdeling zo efficiënt mogelijk in te richten. Verschillende organisaties zijn in 2015 gestart met de SaySimple WhatsApp manager en uit ervaring blijkt dat WhatsApp één van de efficiëntste communicatiekanalen is. Een gesprek duurt gemiddeld tien berichten: zeven berichten vanuit de klant en drie vanuit de webcare medewerker. Dit is vele malen sneller dan via traditionele kanalen.

Uit eerdere cases blijkt eveneens dat het laatste berichtje van de klant, in 80 procent van de gevallen een bedankje is. Klanten geven hiermee aan blij te zijn met de geboden service en voor service medewerkers is het een welkome afwisseling ten opzichte van de ‘name and shame’ op Twitter.

Tip 2: Maak het gesprek persoonlijk

WhatsApp is voor veel consumenten een persoonlijk kanaal. Hierdoor is de tone of voice van het gesprek anders dan bijvoorbeeld bij een e-mail conversatie. Om het gesprek persoonlijker te maken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van emoticons of jezelf netjes voorstellen tijdens een conversatie. De klant heeft zo het gevoel dat zij echt door iemand geholpen is. Natuurlijk moet dit niet overdreven worden, maar maak hier afspraken over met het team wat wel en niet geoorloofd is.

Daarnaast is het een goed initiatief om per servicemedewerker een persoonlijke kerst- of nieuwjaarswens af te spreken. Zo worden gesprekken op een positieve manier afgesloten en weten klanten jou ook in 2016 te vinden!

Tip 3: Breng vragen naar een gesloten kanaal

Een van de voordelen van WhatsApp is dat het kanaal gesloten is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Twitter en Facebook waar organisaties hun profiel soms zien veranderen in een openbare klaagmuur. Dit schrikt potentiële klanten niet alleen af, maar zorgt ook voor een domino-effect bij andere klanten met een probleem.

Benader deze klanten proactief via een privé-bericht en vraag of zij een WhatsApp bericht sturen. Hierdoor treedt er een vorm van kanaalsturing op, wat de webcare medewerker de mogelijkheid geeft de vraag van de klant persoonlijk en onderscheidend te beantwoorden.

Tip 4: Maak het klanten zo eenvoudig mogelijk

WhatsApp is een van de weinige klantcontactkanalen die multimedia ondersteunt. Klanten kunnen hierdoor gerichter en vooral eenvoudiger hun vraag stellen. Neem bijvoorbeeld een klant die zijn nieuwe televisie probeert te installeren. De klant maakt een foto van het set-up menu waar zij is vastgelopen en appt de afbeelding naar het desbetreffende webcare team. De vraag van de klant is op deze manier direct duidelijk voor de webcare medewerker en deze kan zo direct assistentie verlenen. Op het gebied van eenvoud en efficiëntie is dit een enorme kans.

Tip 5: Blijf ademen

De laatste tip is eigenlijk niet van toepassing op WhatsApp. Ja, het is een stuk drukker in aanloop naar de feestdagen en het werk stapelt zich op. De vragen blijven komen en het lijkt of het nooit Kerstmis wordt. Blijf vooral rustig en haal diep adem voor je in gesprek gaat met de volgende klant. Waar december vaak de drukste maand is, is januari een stuk rustiger 😉

Deze blogpost is geschreven door Joey Drieskens, Online marketeer bij SaySimple.

Verder lezen over Kerst

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

Sneeuwballen gooien die niet nat en koud zijn, van een ‘piste’ af met een band, zonder dat je bang hoeft te zijn in een ravijn te vallen en een heleboel sfeervolle stalletjes met warme chocomel met rum, ook al is opw...

Nieuws30.12.2023

​Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Het is kerst! Fijne feestdagen! Wist je dat naast de decembermaand 26 november de dag is waarop de meeste kerstmuziek wordt afgespeeld? En dat de zondagen vooral populair zijn als het gaat om kersthits luisteren? Spotify...

Entertainment25.12.2023

Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify

Kerstmis in Space… met boom!

It’s Christmas in heaven’ is een van de leukere zoete, met een flinke dosis humor, kerstnummers van Monty Python. Een hit is het nooit geworden, in tegenstelling tot het bekende nummer uit de slotscène van Life of B...

Entertainment22.12.2023

Kerstmis in Space… met boom!

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Je leest er het ene na het andere artikel over: holiday stress. Blijkbaar is al dat samenkomen met familie en vrienden toch een moeilijk onderwerp voor velen. Je zal in al je angsten en stress maar een kerstcadeau verget...

Gadgets21.12.2023

​6 last minute-cadeaus voor de feestdagen of verjaardagen

Voor vergeetachtigen en als PostNL te laat is
Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Sinterklaas is terug naar Spanje, en dus is het moment daar om ons te richten op Kerstmis. Misschien ben je nog op zoek naar wat cadeau-inspiratie. Om voor jezelf te vragen, of om aan je geliefde, vrienden of familie cad...

Gadgets12.12.2023

Gift guide: de leukste gadgets & cadeautips voor Kerstmis

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Supermarkten en warenhuizen zijn er al maanden mee bezig en wij zien er nu het eindresultaat van: de kerstcommercials. Zowel in het buitenland (de Britten zijn er heel goed in) als in het binnenland (HEMA scoort veel pun...

Video10.12.2023

Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2023

Helemaal in kerstsferen
Videoland: Eerste Hulp Bij Kerst te streamen met audiodescriptie

De nieuwe Will Koopman film 'Eerste Hulp Bij Kerst' die per 6 december exclusief te streamen is bij Videoland heeft een primeur. Het is de allereerste Videoland Original op het platform met audiodescriptie via Earcatch....

Entertainment07.12.2023

Videoland: Eerste Hulp Bij Kerst te streamen met audiodescriptie

Verder lezen over WhatsApp

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

WhatsApp heeft net de mogelijkheid uitgerold om meer chats te kunnen pinnen. Dat had het al voor 3 chats, maar nu zijn dat er 5. Er komen binnenkort meer nieuwe mogelijkheden naar de messenger, waarbij de focus van Whats...

Mobile28.03.2024

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

WhatsApp heeft al jaren mogelijkheden om je tekst er net even anders uit te laten zien. Helaas kun je geen ander lettertype kiezen dat andere mensen dan ook zien (dit is namelijk altijd het lettertype dat mensen voor hun...

Social Media22.02.2024

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

WhatsApp komt met enorm veel vernieuwingen voor de messenger, waaronder de kanalen. Hartstikke puik, maar er valt nog wel veel te wensen aan deze nieuwe functie die nog in de kinderschoenen staat. 1. Meer zichtbaarheid...

Social Media16.02.2024

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

WhatsApp gaat in Europa veranderen. De messenger heeft mede door de ‘poortwachter’-status die het ontving van de Europese Unie de taak om te zorgen dat WhatsApp-berichten ook in andere apps kunnen worden gelezen. Dat...

Social Media12.02.2024

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

Wat is jouw gebruikersnaam?
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Je kent ze wel, die bordjes in woonwijken waar op staat: “Attentie! WhatsApp-buurtpreventie”. Je weet dan dat de bewoners fanatiek genoeg zijn om met zijn alleen een WhatsApp-groep te hebben waarin bijvoorbeeld wordt...

Social Media07.12.2023

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code

Of het nou je kinderen zijn die af en toe je telefoon gebruiken om spelletjes te doen, of je partner die het gebruikt om jullie smarthome aan te sturen: soms wil je liever niet dat iemand in je berichten kijkt. En dat ho...

Social Media01.12.2023

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code