ABN Amro en Mastercard testen betalen middels gezichtsherkenning

ABN Amro en Mastercard testen betalen middels gezichtsherkenning

Pilot biometrisch betalen voor creditcardhouders

Vorig artikel Volgend artikel

In Nederland start morgen een proef van MasterCard, International Card Services en ABN Amro waarbij consumenten online kunnen betalen via gezichtsherkenning of een vingerafdruk. Ons land heeft hiermee de primeur wat betreft betalen met gezichtsherkenning. In totaal nemen 750 ABN Amro creditcardhouders deel aan de proef die zal lopen van 19 augustus tot 30 november. Zonder pincodes, wachtwoorden en bevestigingscodes kunnen ze de komende maanden eenvoudig hun online aankopen afronden.

abn-selfie

Smartphones en smartwatches zorgen natuurlijk al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Maar online shoppers verwachten hetzelfde gemak maar dan online.

Dit is een belangrijke reden voor MasterCard om de biometrische technologie te ontwikkelen. De digitale check identificeert gebruikers aan de hand van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij met een eenvoudige vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren.

Biometrische technologie is nu zover ontwikkeld, dat we het kunnen gebruiken om ook online betalingen simpeler en veiliger te maken. Deze proef gaat hiervoor het bewijs leveren. En wat is er nu makkelijker – en leuker – dan betalen met je eigen selfie.
- Arjan Bol, Country Manager MasterCard Nederland.

Het autoriseren van online betalingen gebeurt via “MasterCard SecureCode”, een beveiliging die vaak gebruikt wordt in combinatie met een wachtwoord of pincode. Het voordeel van biometrie ten opzichte van wachtwoorden is het gemak. “Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsproces onnodig lang en complex is. Wachtwoorden zullen daarom ook langzaamaan verdwijnen en plaatsmaken voor een mogelijk gebruiksvriendelijk alternatief als biometrische identificatie”, aldus André IJbema, Manager Risk Management bij ICS.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies