Online24.08.2016

86 procent van de Nederlandse bedrijven heeft een online strategie


Maar liefst 86 procent van de Nederlandse bedrijven werkt met zogenaamde digitaliseringsstrategie, een strijdplan voor de digitale revolutie. En de meeste bedrijven die zo’n digitaliseringsstrategie hebben, voert dat ook uit. Slechts 10 procent heeft een strategie voor online, maar is nog niet bezig met de implementatie ervan. En dan is er ook nog zo’n 3 procent die geen online strategie heeft en ook niet van plan is om zich daar op korte termijn mee bezig te houden. Dat blijkt uit onderzoek van IDG voor OpenNext. Het onderzoek geeft wellicht wel een enigszins vertekend beeld, want alleen directieleden en managers van de vijfhonderd grootste bedrijven van Nederland zijn ondervraagd en dus niet mkb’ers zoals Bakkerij ’t Lekker Plekske.

De belangrijkste reden om een online strategie te hebben is het verbeteren van efficiëntie, samenwerking en doorlooptijden, maar ook het verhogen van de klanttevredenheid speelt mee. Bedrijven willen daarnaast flexibel zijn.

Grootste uitdaging

In de steeds digitaler wordende wereld liggen voor een hoop bedrijven volop kansen te wachten, maar er zijn ook uitdagingen. Aan de deelnemers aan dit onderzoek is gevraagd wat zij als grootste uitdaging zien en dan wordt het managen van data het vaakst genoemd. Vergeleken met een decennium geleden is er sprake van een informatie-explosie. Data komt in enorme bakken vaak ongestructureerd binnen en om daar grip op te krijgen is een flinke klus.

Over tot wiens takenpakket de digitaliseringsstrategie behoort, bestaat nog geen overeenstemming. Binnen ongeveer de helft van de bedrijven is er iemand voor aangewezen. Dit en meer resultaten uit het onderzoek zijn samengevat in onderstaande infographic.

De digitale revolutie
De digitale revolutie

Foto: blackday – Fotolia.