Bedrijven niet alert op reputatieschade door blogs

Vorig artikel Volgend artikel
1130576680blog

Bijna tweederde van de bedrijven is niet alert op de reputatieschade, die hun merken kunnen oplopen door toedoen van ontevreden bloggers met een scherpe pen. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder PR professionals van Amerikaanse, Europese en Aziatische bedrijven, dat is uitgevoerd door het Britse bureau Blog Relations.

Meer dan 60% van ondervraagde PR- profs erkent dat weblogs van ontevreden werknemers of verbolgen klanten schade aan het bedrijfsimago kunnen toebrengen. Maar tegelijk gelooft 58 procent dat bedrijven onvoldoende op de hoogte zijn van deze dreiging. Eén op de vier respondenten geloofde dat er diverse invloedrijke weblogs zijn, die een bedrijf kunnen schaden.

Omdat de informatie uit diverse blogs uiteindelijk terecht komt bij main stream media, gaf mee dan tweederde toe dat blogs een serieuze PR crisis kunnen ontketenen. "PR bureaus hebben vaak veel ervaring in hoe ze journalisten tevreden kunnen houden, maar bij bloggers weten ze vaak niet hoe ze moeten reageren", licht Hugh Fraser, co-auteur van het onderzoek en voormalig journalist voor BBC World Service, toe. De ondervraagden vonden wel dat het de taak van de PR bureaus is om blogs in de gaten te houden.

Zij kunnen een voorbeeld nemen aan Hill and Knowlton UK vice-president Joel Cere, die zelfs vindt dat het checken van blog-posts een voorwaarde is voor geslaagd crisis management. Uit het onderzoek blijkt tenslotte ook dat Amerikaanse PR bureaus veel vaker blogs raadplegen dan Europese bedrijven, die de macht van de online logboeken eerder relativeren. Meer dan 80 procent van de Amerikaanse respondenten checkt blogs tegenover 36 procent van hun Europese vakgenoten. (The Guardian) via communicatieonline.nl

NB: toch maar een Clipitje nemen? ;-)

Meer content

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies