Online22.08.2016

​4 randvoorwaarden om Google Shopping goed in te zetten


Google Shopping, de dienst van Google om je producten op een andere manier aan te prijzen dan de reguliere tekstadvertenties in de zoekresultaten. Vele van jullie kennen Google Shopping waarschijnlijk en zijn van plan dit interessante kanaal binnenkort in te zetten. Of wellicht zet je Google Shopping inmiddels al in. Hoe dan ook, dit artikel geeft je een beeld van de belangrijke randvoorwaarden die er zijn om Google Shopping effectief in te zetten.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-1
Google-Shopping-Randvoorwaarden-1

#1 Feed

Je zegt Google Shopping en je zegt direct: product feed. Misschien wel de belangrijke randvoorwaarde om Google Shopping goed in te zetten. De product feed zorgt ervoor dat je Google op een gestructureerde wijze je productassortiment aan kan bieden. Google kan op deze manier relatief eenvoudig een zoekresultaat koppelen aan jouw product. Er zijn bij het maken van een product feed echter een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. In de product feed moeten namelijk de volgende zaken worden opgenomen (in kolomvorm):

  • ID van een product: unieke code voor elk afzonderlijk artikel.
  • Titel: de naam van jouw product, neem hierbij karakteristieke kenmerken mee van je product, zoals kleur, merk, etc.
  • Beschrijving: je raadt het al, de beschrijving van je artikel waarin je nauwkeurig aangeeft welke relevante informatie van belang kan zijn voor de potentiële koper. Denk hierbij aan grootte, patronen, materiaal, etc.
  • Beschikbaarheid: hier zijn drie opties van toepassing te weten: vooraf bestellen, op voorraad en niet op voorraad.
  • Prijs: de prijs van het artikel.
  • Google productcategorie: hiermee wordt de categorie bepaald. Gebruik hiervoor de door Google opgestelde producttaxonomie.
  • Producttype: dit heeft eveneens te maken met de hiervoor genoemde productcategorie, echter kun je hiermee een eigen indeling opgeven. Met een scheidingsteken (>) kun je vervolgens een dieper gelegen niveau aanduiden.
  • Link: de URL die verwijst naar de productpagina op je website, oftewel de bestemmingspagina.
  • Afbeeldingslink: een URL naar de pagina waar de ‘hoofdafbeelding’ staat.
  • Staat: hierbij zijn drie opties van toepassing te weten: nieuw, opgeknapt of gebruikt.

‘Makkie’ denk je nu waarschijnlijk en dat klopt, dit gedeelte van het invullen van een feed is niet bijzonder complex. Houd er wel rekening mee dat er nog meer specifieke voorwaarden zijn afhankelijk van jouw product. Google heeft flink wat informatie beschikbaar hierover, lees dit dus zorgvuldig om verrassingen te voorkomen.

Helaas zijn we er nog niet. De uitdaging zit vooral in het volgende gedeelte, namelijk het toevoegen van product ID’s. Sinds 16 mei heeft Google hier het beleid enigszins aangepast en is het verplicht een GTIN (in Nederland ook wel bekend als EAN nummer) toe te voegen aan het product wanneer deze beschikbaar is. Doe je dit niet, dan worden de producten afgekeurd en niet (meer)vertoond. Zorg er dus voor dat je de voorwaarden van Google op dit gebied goed doorneemt wat betreft deze product-ID’s en voeg de GTIN toe aan je feed. Mocht je overigens Google Shopping al inzetten, dan ontvang je een melding in het Google Merchant Center wanneer de producten worden afgekeurd om deze reden.

#2 Google Merchant Center

Nu we het toch over het Google Merchant Center hebben, direct maar de uitleg over deze dienst en tevens belangrijke voorwaarde om Google Shopping in te zetten. Alvorens Shopping in te zetten dien je namelijk een account aan te maken in het Merchant Center. Dit programma is de schakel tussen jouw product feed en Google AdWords (waarover later meer). In het Google Merchant Center kun je de product feed (die voldoet aan alle voorwaarden) uploaden en vervolgens de koppeling maken met AdWords.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-2
Google-Shopping-Randvoorwaarden-2

#3 Campagne in Google AdWords

Oké dan het is gelukt, je hebt jouw feed aan alle voorwaarden van Google laten voldoen en inmiddels is de feed geüpload in het zojuist aangemaakte Google Merchant Center account. Daarna heb je de koppeling tussen AdWords en het Merchant Center gemaakt en ben je klaar om te gaan adverteren. De volgende stap is dan ook het aanmaken van een Google Shopping campagne in AdWords. Hierbij zijn een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden:

  • Check het Google Shopping beleid, deze wijkt namelijk af van het Google AdWords beleid.
  • Minimaal één keer in de 30 dagen dien je de actuele productgegevens naar Google te sturen middels het Google Merchant Center.
  • Let bij het aanmaken van de Shopping campagne op een aantal belangrijke instellingen zoals het selecteren van het Google Merchant center account. Maar ook het instellen van de CPC’s en een aanvullende optie zoals bijvoorbeeld een advertentieplanning.

Google-Shopping-Randvoorwaarden-3
Google-Shopping-Randvoorwaarden-3

#4 Overige randvoorwaarden

En aan de slag! Oh wacht, voorgaande zaken zijn natuurlijk allemaal leuk, maar de vraag spookt wellicht nog steeds door je hoofd of jouw product überhaupt geschikt is om via Google Shopping te promoten. Daarom wordt hierbij nog eens extra ingezoomd op het hierboven genoemde Google Shopping beleid. Een belangrijk ding om rekening mee te houden is het feit niet alle producten kunnen worden ingezet voor Google Shopping. Denk hierbij aan:

  • Ticket voor evenementen of voor vervoer.
  • Verkoop van voertuigen. Auto’s, bromfietsen, motoren, etc. Een belangrijke uitzondering zijn de fietsen met hulpmotor die niet harder gaan dan 25 km per uur.
  • Financiële producten zoals aandelen, creditcards, verzekeringen, etc.
  • Diensten of services waar arbeid, tijd en/of expertise wordt verkocht maar waar geen concreet product in eigendom komt. Dit zijn o.a. reparaties, administratieve diensten, etc.
  • Onroerend goed zoals huizen, percelen, etc. (helaas nog geen Google ‘Funda’)

Google heeft deze zaken zorgvuldig vastgelegd. Mocht je twijfelen over de vraag of jouw product wel geschikt is voor Google Shopping. Bekijk dan ook het beleid van Google wat betreft deze materie. Daarnaast nog een aantal, wellicht iets meer voor de hand liggende zaken die niet zijn toegestaan maar wel het benoemen waard:

  • Er mogen geen namaakproducten worden verkocht via Google Shopping.
  • Een aantal ‘gevaarlijke’ producten is niet toegestaan, denk hierbij aan o.a. sigaretten, stiletto’s, peperspray, etc.
  • Producten die leiden tot oneerlijk gedrag, denk aan afluisterapparatuur, hacking software, etc.

Shopping mania

Afijn, een berg met zaken waar je rekening mee dient te houden in relatie tot Google Shopping. Hopelijk begint het inmiddels niet te draaien in je hoofd want het is best goed te doen. Ga vooral met veel structuur te werk. Zorg dat je product feed compleet is (vergeet de GTIN niet) en maak een Google Merchant Center account aan. Koppel GMC aan AdWords en ga van start. Twijfel je over de vraag of jouw product geschikt is voor Google Shopping? Lees dan de voorwaarden of neem contact op met Google. Kortom is het, ondanks alle effort, zeker de moeite waard Google Shopping in te zetten om jouw online doelstellingen te behalen.

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen