ActiePagina.nl over de toekomst van online & offline kortingscodes

Vorig artikel Volgend artikel
ActiePagina.nl over de toekomst van online & offline kortingscodes

Enkele jaren geleden hebben we in navolging van de Britse en Amerikaanse markt, ook in Nederland een explosieve groei gezien van online kortingscodes en bijbehorende sites. Inmiddels zijn we enkele jaren verder en is de markt volwassen geworden. Een van de sites die er al vroeg bij was is ActiePagina.nl, door Maurice Buijs in 2005 opgericht. Hij vond het destijds vreemd dat er online zoveel aanbiedingen waren maar deze nergens gezamenlijk op een site te vinden waren. En zo ontstond het idee om een consumenten platform op te richten waar alle aanbiedingen bij elkaar staan.

Inmiddels zijn we 8 jaar verder, en is ActiePagina.nl het afgelopen jaar overgenomen door RetailMeNot Inc., de grootste kortingssite ter wereld. Maurice is aangebleven als general manager. En gaat in een Q&A met Dutchcowboys verder in op de toekomst van online couponing, kortingssites en mogelijk de stap naar de offline wereld.

Q: Kan je iets vertellen over de ontwikkelingen die de online couponing & kortingssites markt de afgelopen 8 jaar heeft doorgemaakt?

"3 factoren spelen hier een rol:

1. Internet specialisten: Kortingssites zijn geëxplodeerd afgelopen jaren. Inderdaad was ActiePagina.nl de eerste welke kortingscodes ging promoten samen met internationale retailers.

Nederland is een zeer ontwikkeld land als het gaat om websites bouwen, het is niet heel erg ingewikkeld om vanaf je zolderkamer een coupon website te bouwen, aanbiedingen te kopiëren en retailers te benaderen om exclusieve codes te bemachtigen.

2. Retailers: Maar lever je extra waarde voor de retailers?

Daar heb je kennis, geld en professionaliteit voor nodig. Naast professionele collega's heb ik gelukkig jaren lang geïnvesteerd in het bouwen van een trouwe doelgroep, via diverse kanalen als radio, tv campagnes, huis aan huis folders, magazines etc, en dat is ook een van de voornaamste acquisitie redenen voor RetailMeNot.

Ook worden steeds meer internationale strategieën uitgerold via kortingscode websites. Het is een eenvoudige manier om een nieuwe markt te betreden, door het verstrekken van korting vinden consumenten het toch aantrekkelijk om te bestellen. Denk bijv aan Zalando, die haar voeten op Nederlandse bodem heeft gezet en gestart is alleen via kortingssites.

Op dit moment is de markt zich behoorlijk aan het professionaliseren en meer volwassen aan het worden. Het gaat niet meer om gewoon een code plaatsen en traffic leveren, op welke manier dan ook, het gaat tegenwoordig om het meten, testen, monitoren en vooral supporten van retailers door het verstrekken van marktinformatie. Deze learnings halen wij eenvoudig van onze internationale collega’s uit o.a. de US: RetailMeNot en UK: Vouchercodes.co.uk. Daar lopen ze rond de 5 jaar voor op onze markt.

3. De consument: Consumenten worden steeds slimmer. Kortingscodes worden steeds populairder.

Iedereen weet dat je thuis via de huis aan huis folders een kortingsbonnetje van La Place of McDonald kunt vinden, en een steeds grotere doelgroep wordt zich bewust door standaard kortingscodes te gaan zoeken.

Wij staan aan het begin van een nieuw shopping tijdperk. Internationaal zijn RetailMeNot.com en Vouchercodes.co.uk de belangrijkste bezoekersstromen voor de meeste retailers.

Dit zal ook in Nederland gaan plaatsvinden, daar ontkomen wij niet meer aan. Of je het nu wil of niet.. wij zien veranderingen in zoekgedrag. Consumenten raken steeds meer bewust van de kortingscode mogelijkheden. Ook als je geen kortingscode mogelijkheid hebt, wordt er toch op gezocht. Hoe beheer en controleer je die groep? Dat is wat er op dit moment speelt in de markt."

Q: Online naar offline! Kans? Hebben jullie plannen om bijvoorbeeld een (augmented reality) kortingswinkel te openen. Het succes van online naar offline halen. Gebruik makend van technieken zoals Layar en Google Glass? Zien we in de toekomst ActiePagina.nl in het straatbeeld verschijnen?

"Jazeker, er is ook zeker vraag naar genereren van Storetraffic vanuit de retailers. Bij onze internationale UK/US collega's zijn inStore coupons niet meer weg te denken, maar na onderzoek blijkt de Nederlandse consument daar nog niet klaar voor. "Mooiste reactie die ik heb gelezen in een onderzoek: Je zal er toch niet aan moeten denken dat je je mobiel laat zien bij de kassa en de korting wordt niet verwerkt? Je staat voor schut in de rij." Voorlopig zullen wij online nog behoorlijk gaan groeien met vaste bezoekers, zodra de tijd daar is zullen wij zeker in deze markt stappen. Layar en Google Glass, dat is zeker gaaf, maar is nog heel erg ver van ons bedshow."

Q: Tegenwoordig is er veel bekend over de online consument. Bieden jullie ook gepersonaliseerde kortingscodes aan?

"Ja, dit is inderdaad een tendens. Codes persoonlijker en unieker maken. Een handje vol retailers kan dat op dit moment en het is zeker een toegevoegde waarde om hiermee te werken. Dit is goed controleerbaar, maar wel een grotere drempel voor de consument.

Ook voor loyalty programma's kan dit zeer goed worden ingezet. Uiteraard hebben wij deze technieken in huis alleen wordt er nog geen gebruik van gemaakt. Volgend jaar zullen wij een aantal cases bekend gaan maken."

Q: Hoe onderscheiden jullie jezelf van de concurrentie?

"Wij krijgen enorm veel marktinformatie vanuit onze internationale organisatie. Zij lopen enkele jaren voor op de Nederlandse markt. De meest voorkomende vraag in Nederland 'last cookie' is een geschiedenis in US en UK. Hoe ga je daarmee om? Het gaat straks vooral om het monitoren/controleren in omgang van codes. Met onze internationale kennis, zullen wij altijd voor blijven lopen op het monitoren van consumer behavior."

Q: Jullie hebben 44k likes op Facebook, 2.300+ volgers op Twitter. Is Social niet iets waar jullie je momenteel op focussen? Zijn jullie daar pas recent mee begonnen, en denk je niet dat daar een enorme kans ligt?

"Social is op dit moment een prima "tactisch" marketing instrument en is een onderdeel van het geheel om de consument te bereiken en engagement te creëren.

Het is vooral zichtbaar voor de retailers. Neem bijv. onze bol.com winkelpagina, daar zie je dat consumenten graag delen dat ze het leuk vinden om te kunnen besparen. Dat zie ik als pure toegevoegde waarde.

Het is leuk, wij gaan er goed mee om, onze groep is puur, en ook interessant om daar af en toe een commerciële boodschap te plaatsen, maar wel in zijn geheel.

Alleen Social, is zeker geen focus. Strategisch: Geld spendeer ik liever in het vergroten van directe trouwe bezoekers op onze website. Dat heb je altijd zelf in de hand.

Onze focus naar de consument zit 'm meer in bekendmaking van ons bestaan en voor de retailers is voornamelijk het gecontroleerd bij elkaar brengen van consumenten en retailers met de juiste kortingscodes voor een zo goed mogelijk resultaat."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies