CheckZis lanceert ShareZis en deelt 50% van haar omzet

Vorig artikel Volgend artikel
CheckZis lanceert ShareZis en deelt 50% van haar omzet

CheckZis lanceerde eerder vandaag ShareZis: een programma waarbij deelnemers meedelen in 50% van de advertentieomzet.

CheckZis is een website die gebruikers helpt met praktische lijsten. Een bedrijfsplan maken, een huis kopen, een bedrijf starten, het zijn allemaal voorbeelden van problemen die CheckZis helpt aan te pakken. De lijsten op CheckZis bestaan uit punten die Checkpoints worden genoemd. Wanneer een deelnemer aan ShareZis een checkpoint bijdraagt wordt dit beoordeeld door de redactie van CheckZis. De redactie kan vervolgens 1 of 2 aandelen, "shares", aan de deelnemer toewijzen. Op basis van de verhoudingen in deze shares deelt CheckZis 50% van haar omzet met de deelnemer.

ShareZis is gericht op zowel professionele tekstschrijvers en fotografen als ambitieuze bloggers. Op dit moment hebben zich al ruim 20 creatieven voor ShareZis aangemeld.

Oprichter Dennis Saaltink: "Je kunt het ShareZis programma zien als een vorm van crowd funding. Alleen investeert een deelnemer bij ons niet met geld, maar met inhoud. Zo groeit onze site en genereren we meer omzet. Die omzet delen we vervolgens weer met onze deelnemers."

Een korte Q&A met Dennis:

Q: Het is dus eigenlijk "all about content" bij CheckZis en ShareZis? Alleen tekstmatig? Of ook video content en infographics?

"Ja, onze hele groeistrategie is gebaseerd op content. Sinds we in maart live zijn gegaan met CheckZis hebben we een heel duidelijk verband ontdekt tussen de hoeveelheid checkpoints die bij ons gepubliceerd zijn en de hoeveelheid traffic die we daarmee aantrekken. Sindsdien is onze strategie dus ook simpel. Meer content van een goed niveau. ShareZis is met die gedachte ontwikkeld.

Momenteel kan je bij ons lijsten bouwen die bestaan uit tekst, afbeeldingen, video en Google Maps. We geloven daarbij wel heel sterk in een vast format. Per checkpoint kan je bijvoorbeeld maximaal 500 tekens tekst kwijt. Op die manier wordt de content op CheckZis beter consumeerbaar."

Q: Je kan dus samen met iemand aan een bericht werken, maar deze ook helemaal zelf opstellen?

"Je kunt samen aan een lijst werken of deze in je eentje maken. Een checkpoint blijft wel altijd van de maker, daar kan een ander dus niets aan wijzigen."

Q: jullie rekenen af per Checkpoint. Niet op views of gegenereerde omzet?

"We zijn ervan overtuigd dat mensen de beste content creëren als ze bepaalde kennis echt in huis hebben of over een onderwerp gepassioneerd zijn. Als we afrekenen op views dan krijgen we te veel middle-of-the-road content, de lijsten die het altijd goed doen. Dat is op de korte termijn prima, maar op langere termijn kunnen we ons onderscheiden met unieke niche content. En dat kan alleen als je inhoud beoordeelt op kwaliteit en niet op populariteit."

Q: jullie hebben 20 creatieven aan boord. Wat voor mensen zijn dat?

"Wat vooral opvalt is een ondernemende mentaliteit. We hebben de afgelopen maanden met veel tekstschrijvers en bloggers gesproken en we zien daar een groep creatieven die alleen maar uurtje-factuurtje werkt. Daar kunnen we moeilijk zaken mee doen. Maar we zijn ook een grote groep ontdekt die kijkt naar meerdere inkomstenbronnen en die de eigen content inzet als marketing instrument om meer klanten via internet aan te trekken. Dát zijn de deelnemers van ShareZis."

Q: Wat voor soort content zoeken jullie? En hoe zit het qua taal, alleen Nederlands / Engels?

"Op CheckZis publiceren we inhoud die mensen helpt of inspireert. We zijn dus nadrukkelijk niet op zoek naar inhoud in de categorie "10 jonge katjes die op Justin Bieber lijken". Dit zijn weliswaar pageview kanonnen op Facebook, maar we denken een sterker business model rondom praktische content te kunnen opbouwen. Binnen het kader van "helpen en inspireren" zijn deelnemers trouwens vrij om hun onderwerp te kiezen.

De site zelf is nu alleen nog in het Nederlands en Engels beschikbaar, maar we ondersteunen content in alle grote Westerse talen. In het bijzonder zien we trouwens kansen in Duits- en Spaanstalige landen."

Q: Alle content wordt gecontroleerd voor publicatie. Is dat puur voor de inhoud, of ook op bijv. duplicated content? En doe je dit zelf / gaat dat geautomatiseerd?

"De inhoud wordt altijd meteen gepubliceerd. Daarna wordt de inhoud op kwaliteit beoordeeld door de redactie van CheckZis. De redactie bepaalt dus of een checkpoint shares waard is. Er wordt bijvoorbeeld bekeken of die inhoud praktisch of inspirerend is, of de inhoud origineel is en compleet. We hanteren daar een aantal duidelijke redactionele richtlijnen voor. En dat blijft voor ons vooralsnog een proces waarin de menselijke hand onontbeerlijk is."

Q: Waar wil (hoop) je over 1 jaar te staan met Check/ShareZis?

"We willen het grootste platform met praktische content van Nederland zijn, gemaakt door het grootste creatieve team. En we willen de eerste stappen in een buitenlandse markt gezet hebben. Daarmee willen we ook laten zien dat modellen waar een groot deel van de omzet gedeeld wordt met anderen prima kunnen werken."

Q: Tot slot heb je voor ons nog een 'lijstje' met punten waar nieuwe gebruikers op moeten letten?

"Dan sluit ik aan op onze redactionele richtlijnen:

- probeer bezoekers van CheckZis echt te helpen of inspireren met je inhoud
- probeer borstklopperij te vermijden - het maakt je minder geloofwaardig
- maak inhoud die evergreen is - inhoud die tijdloos is en dus niet onderhevig aan actualiteit
- zorg voor een zekere "rijkheid" in je checkpoints. Mooie foto's zijn daar het beste voorbeeld van. Die kunnen een checkpoint echt laten knallen."

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies