Hoe het versnellen van je website meer conversies en omzet kan opleveren

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe het versnellen van je website meer conversies en omzet kan opleveren

Het is inmiddels algemeen bekend dat laadtijden een cruciale rol spelen in het succes van je website. Internetgebruikers hebben steeds minder geduld en het grootste gedeelte van de bezoekers zal een website verlaten als deze niet binnen 3 seconden geladen is.

Ondanks het toenemende belang van de laadtijden van een website, liggen de prioriteiten van de online marketing managers vaak bij andere zaken zoals een gelikt design, gave social media campagnes, uitgebalanceerde SA campagnes en toverwoorden als retargeting en cookiepools. Terwijl men druk bezig is met Online Marketing 2.0, vergeet men vaak de enorme potentie die het optimaliseren van de website prestaties kan hebben.

Trage websites verliezen veel bezoekers
Volgens verschillende onderzoeken verwacht de gemiddelde internetgebruiker dat een website binnen 2 seconden geladen is en is de kans zeer groot dat hij de website zal verlaten als hij nog niet geladen is binnen 3 seconden. Daarnaast zal bijna 80% van de internetgebruikers niet meer terugkeren bij een website als hij of zij een slechte ervaring heeft gehad met de prestaties van de site. Sterker, een vertraging van 1 seconde kan leiden tot een verlies in klantentevredenheid van zo’n 16%.

De correlatie tussen de laadtijden van een website en traffic naar de website is al meerdere malen aangetoond. In 2006 deed Google bijvoorbeeld een onderzoek waarin ze het aantal zoekresultaten per pagina verhoogde van 10 naar 30. Als gevolg hiervan verloren ze zo’n 20% traffic en inkomsten, enkel doordat de pagina een halve seconde trager laadde. Daarnaast concludeerde Facebook, en Google en Bing in een gezamenlijke studie dat trage websites bezoekers verliezen.

Iedereen kan begrijpen dat problemen met laadtijden dus serieuze problemen op kunnen leveren voor grote websites op het gebied van conversie ratio’s, sales en omzet. Nu het wel duidelijk is dat lange laadtijden catastrofaal kunnen zijn, wat zijn dan precies de consequenties?

De gevolgen van lange laadtijden voor conversies en omzet
Een van de belangrijkste aspecten die beïnvloedt wordt door lange laadtijden, zijn de conversie ratio’s. In 2009 liet Amazon bijvoorbeeld zien dat iedere 100 milliseconde vertraging ze maar liefst 1% in sales kostte. Met andere woorden, iedere seconde vertraging kostte Amazon zo’n 10% omzet! Een recenter onderzoek van Walmart liet zien dat iedere seconde verbetering in de laadtijd van hun website de conversies met 2% deed stijgen. Onderstaand grafiek laat dan ook de schokkende relatie tussen de laadtijd van hun website en de conversies zien.

conversion rate vs loading time

Eenzelfde patroon (zie onderstaande grafiek) werd ontdekt tijdens een onderzoek van Tagman, dat de schokkende gevolgen van lange laadtijden nog eens bevestigde. Tagman ontdekte dat iedere seconde vertraging in de laadtijd van hun website kan resulteren in een verlies van maar liefst 7% in online sales. Het patroon dat Amazon ontdekte lijkt dus geen incident.

conversion rate vs loading time2

Dat een trage website dramatische gevolgen kan hebben voor de sales is dus wel duidelijk, maar zijn er nog meer consequenties?

De effecten van een trage website op het Search kanaal
Het is geen nieuw gegeven dat Google laadtijden gebruikt in haar algoritme voor het bepalen van de organische zoekresultaten. In 2010 kondigde Google officieel aan dat sitesnelheid werd toegevoegd aan het algoritme als nieuw signaal voor het bepalen van de rankings. Recentelijk heeft Matt Cutts dit nog eens bevestigd tijden SMS ‘Slow sites rank lower’. Google is groot fan van snelle websites aangezien deze een optimale user experience bieden. Een ander voordeel van snelle websites is de mogelijkheid voor zoekmachines om deze efficiënter te crawlen, wat uiteraard voordelig is voor bijvoorbeeld enorme E-commerce websites met duizenden pagina’s.

Naast de organische zoekresultaten worden ook de betaalde zoekresultaten beïnvloedt door de laadtijden van een website. Het is algemeen bekend dat de laadtijd van een landingspagina, een van de vele factoren is in het bepalen van de Adwords kwaliteitsscore,

Anders gezegd, een snelle website heeft ook een direct positief effect op het search kanaal.

Het monitoren van je website laadtijden vanaf diverse plekken in de wereld
Nu we meer weten over de impact en de consequenties van lange laadtijden, hoe krijgen we meer inzicht in de prestaties van onze website? Hoe meten we dit en hoe komen we er achter wat het probleem is? Hoe kan een internationaal opererende E-commerce partij bijvoorbeeld de laadtijden van hun website monitoren vanaf meerdere plekken over de wereld?

Met Uptrends Website Performance monitoring ben je bijvoorbeeld uitstekend in staat om de prestaties en de laadtijden van je website te monitoren vanaf meer dan 110 checkpoints over de hele wereld. Mochten er zich serieuze problemen voordoen, word je direct op de hoogste gesteld door middel van een alert.

Als je direct inzicht wilt in de laadtijden van je website vanaf verschillende checkpoints over de hele wereld gebruik je de gratis uptime performance tool.

website-uptime-monitoring

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies