Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Herinner jij je de dagen nog toen het doodnormaal was om een halve minuut te wachten tot een website volledig op ons scherm verscheen. Die dagen zijn nog niet zo lang geleden, maar ze komen gelukkig nooit meer terug. Wie op internet actief is stoort zich geweldig aan lange oplaaddtijden, blijkt uit nieuw onderzoek van Google. 400 milliseconden – ongeveer de tijd die nodig is om met de ogen te knipperen lijkt voor het gros van de surfers al te lang.
De concurrentie tussen Google en andere bedrijven wordt dan ook op snelheid gevoerd. Elke milliseconde is van belang in de wedloop om de snelste te zijn. Internetters lijken geneigd om bepaalde e-commerce- of nieuwswebsites minder vaak te gaan bezoeken wanneer die amper 250 millesconden trager laadt dan die van een concurrent. 250 milliseconden wordt volgens Harry Shum, computerwetenschapper en snelheidsspecialist bij Microsoft, dan ook als het “magic number” beschouwd voor een concurrentieel voordeel.
Gelukkig zijn internetgebruikers iets geduldiger wanneer ze een filmpje laden dan wanneer ze een zoekterm intypen. Maar snelheid is altijd belangrijk. Zo wijst onderzoek uit dat van elke vijf surfers er vier een video direct wegklikken wanneer het opladen ervan wordt onderbroken.
De slag om een sneller Internet begon in de jaren ’90 van vorige eeuw. In deze context wordt vaak verwezen naar het glasvezelnetwerk, maar er vond daarnaast ook veel innovatie plaats op het vlak van software-algoritmes en de distributie van servers.
Akamai, een bedrijf dat zich specialiseert in snelheidsoptimalisatie en banden heeft met het Massachussets Institute of Technology (MIT), speelde toen een leidinggevende rol. Het bedrijf ziet het mobiele Internet – de nieuwste bron van frustratie- als de volgende uitdaging.
“Gebruikers worden steeds ongeduldiger, en de mobiele infrastructuur is niet gemaakt voor dit soort snelheden“, zegt Tom Leighton, co-stichter en wetenschapper bij Akamai, “maar dit schept voor ons juist kansen.“
Studies ondersteunen de stelling dat we steeds ongeduldiger worden. Zo bleek uit onderzoek van Forrester Research dat online shoppers in 2006 bereid waren om gemiddeld vier seconden te wachten op het laden van een pagina. In 2009 was dit nog 2 seconden en vandaag is die 2-seconden-regel alweer voorbijgestreefd. Meer zelfs, een fractie van een seconde is al te veel voor de hedendaagse Internetgebruiker.
Verder lezen over Technology
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Technology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Technology07.03.2024
Hoe kan jij Tech for Good inzetten?
Gadgets04.03.2024
Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden
Veeleisende sleutelhangersVerder lezen over Website
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Online25.08.2023
Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen
Lifestyle10.05.2023
Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!
Entertainment28.02.2023
Hoe staat het met de Nederlandse goksites?
Marketing14.02.2023
Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod
11 mei een dag vol SEOOnline25.11.2022
iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022
DC Business20.10.2022