Online08.05.2013

Greenpeace Mission Possible


greenpeace-mission-possible.jpg
greenpeace-mission-possible.jpg

Hoe beweeg je grote bedrijven prioriteit te geven aan schone energie? Door niet alleen de CEO te benaderen, maar ook haar andere werknemers. Precies dat kunnen bezoekers doen op de website van Mission Possible, de laatste online campagne van Greenpeace.

Het is voor Greenpeace nieuw dat consumenten direct gaan communiceren met werknemers van een bedrijf. Wouter Driessen, creatief bij Pool Worldwide, en bedenker van de campagne: “Eigenlijk ligt het enorm voor de hand. Iedereen maakt tegenwoordig immers gebruik van sociale media, dus waarom zou je het niet inzetten om mensen bij bedrijven direct te benaderen? Daarmee doorbreek je het web van voorlichters en communicatiemedewerkers, waardoor er eindelijk een echte dialoog kan ontstaan. En die dialoog kan heel goed positief zijn.

Vanaf half maart stuurden ruim 10.000 mensen een bericht om medewerkers van één van de bedrijven die het goede voorbeeld geven in de overstap van fossiele naar duurzame energie, te bedanken. In veel gevallen werd daar door werknemers ook weer positief op geantwoord. Deze positieve insteek is anders voor Greenpeace, dat er om bekend staat vaak kritisch te zijn naar partijen die het milieu schaden. Die insteek wordt verder ondersteund door het kleurrijke design van de website en de door Andre Maat en Sip Hibma gemaakte video met de tien stappen om in 2050 onafhankelijk te zijn van fossiele brandstof.

Het grootste succes tot dusver is dat multinationals Akzo Nobel en Philips zich al achter de doelstellingen van Greenpeace hebben geschaard. Vanaf 7 mei is de campagne haar tweede fase ingegaan. Ze richt zich niet meer alleen op bedrijven die voorlopen in het streven naar duurzame energie, maar ook op bedrijven die een steuntje in de rug nodig hebben. Medewerkers van Heineken, DSM, Friesland Campina en Unilever, kunnen vanaf nu rekenen op berichten waarin ze worden aangespoord in woord en daad duurzaamheid op hun agenda te zetten.

Verder lezen over GreenPeace

​Greenpeace duikt met een zestal podcasts​ in de wereld van plastic soep

Al varend over de Rijn, één van de meest met microplastics vervuilde rivieren ter wereld, heeft Greenpeace de ‘Plastic Podcast’ opgenomen. In deze zesdelige podcastserie onderzoekt 3FM-DJ Yoeri Leeflang de impact v...

Media11.04.2019

​Greenpeace duikt met een zestal podcasts​ in de wereld van plastic soep

Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven

Apple kan dus toch nog iets goed doen: het inmiddels flink bekritiseerde techbedrijf kreeg van Greenpeace in een duurzaamheidsverslag de hoogste score, samen met smartphonemaker Fairphone. In het onderzoek werd bekeken h...

Technology17.10.2017

Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven

Amazon onderaan de ladder
Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’

Faiza Oulahsen van Greenpeace heeft via een videoverbinding vanuit Sint Petersburg de Viva400 Award in ontvangst genomen. Faiza was genomineerd in de categorie ‘Stoer’, samen met tientallen andere dames zoals Journaa...

Online27.11.2013

Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’

Groene grieten gaan Dumpster diven

Rebekka en Marjolein zijn twee multimediale duizendpoten, met een passie voor de natuur, dieren en de medemens. Met hun mediabureau Lege Fles richten ze zich het liefst op ideële projecten.Daarom maken ze iedere maand e...

Online26.02.2013

Groene grieten gaan Dumpster diven

Greenpeace: Apple’s iCloud dienst is vervuild

Nadat Greenpeace doormiddel van de virale campaigne: 'Unfriend Coal' met succes Facebook ervan heeft overtuigd om duurzamer met energie om te gaan, is het nu de beurt aan Apple. In een parodie op de welbekende Apple rec...

Technology25.04.2012

Greenpeace: Apple’s iCloud dienst is vervuild

Ware gezicht Essent en Nuon

Na een veel besproken aanval op Nestle richt Greenpeace zijn pijlen nu op de Nederlandse bedrijven Essent en Nuon. Beide energie leveranciers zijn van plan om een kolencentrale nabij de Waddenzee te gaan bouwen, terwijl...

Social Media05.10.2010

Ware gezicht Essent en Nuon

Nederlandse politici gaan met de billen bloot

Hoe groen zijn de Nederlandse politieke partijen eigenlijk? Om dat te bepalen vroeg Greenpeace de verschillende partijen het hemd van het lijf. Het resulteerde in een Groene Ranglijst van de kandidaten voor de komende...

Online26.05.2010

Nederlandse politici gaan met de billen bloot

Greenpeace en Nestlé in sociale oorlog betrokken

Het is een wat vreemde term, Social Warfare. Een sociale oorlog? Dat is wel wat er gaande is tussen Greenpeace en Nestlé. Het begon met de Killer-website die Greenpeace maakte als spoof op Kitkat en waar de natuurorg...

Social Media24.03.2010

Greenpeace en Nestlé in sociale oorlog betrokken