Online08.06.2012

Digitale trends: Inergy, het geheel is meer dan de som der delen [deel 5]


digitale-trends-inergy-het-geheel-is-mee.jpg
digitale-trends-inergy-het-geheel-is-mee.jpg

In de komende blogposts staan de digitale trends zoals ik die zie, in 2004 formuleerde en sindsdien ge-monitored en geobserveerd heb.

Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten. Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma’s en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatie vormen krijgen, gebaseerd op P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 5 van 6.

Trend 5: Inergy: het geheel is meer dan de som der delen

Een van de fascinerende aspecten van het Internet is dat we geen coördinerende actie meer nodig hebben om elkaar te vinden en een one-interest-community te vormen.

Internet neemt hierin de functie van hiërarchieën daarmee samenhangende top-down control meer en meer over. Unbundling, outsourcing maar ook nieuwe vormen van kortcyclische capaciteitsplanning zijn de directe consequenties. Het voor een deel van de bedrijfsactiviteit verdampen van hiërarchie ten gunste van virtual communities gaat over van alles en is een accelererend proces. Dat kan gaan over distributiestrategie: de 100 mensen die morgen van Amsterdam naar New York willen vliegen en die gezamenlijk een vliegtuig regelen zonder tussenkomst van een reisorganisatie. De charter als tijdelijke community en klantvriendelijker opvolger van de lijnvlucht. Dat kan gaan over scheduling van capaciteitsgedreven organisaties: klanten die direct contact leggen met de service monteur zonder tussenkomst van een backoffice of garageplanbord, een community van service monteurs.

Dat kan gaan over vraaggestuurd onderwijs. Maar dat kan ook gaan over het sturen van innovatie: software ontwikkelaars die elkaar als peers vinden via het Internet en gezamenlijk software ontwikkelen zoals dat bijvoorbeeld oorspronkelijk met Linux gebeurde.
Virtual communities bestaan al met de opkomst van massamedia. Een wat langer bestaande, heel praktische community is bijvoorbeeld die van ‘bekende Nederlanders’, die ieder de waarde van hun eigen community via slimme PR continueren. TV omroepers en journaal lezers genereren op die manier waarde. Internet creëert echter veel sneller en veel diverser communities. Reizigerscommunities, monteurscommunities, communities van softwareontwikkelaars, studenten, en nog maar een actueel voorbeeld, van beleggers in een bepaald aandeel.

Andere voorbeelden van Inergy vind je in vele nieuwe verticals. Ik noem enkele voorbeelden. Een typische ‘Inergy vertical’ is bijvoorbeeld de combinatie van branche-vakgenoten, gerelateerde communicatiemedia en ondernemersprijzen die men elkaar toekent. Inergy gericht op gezien worden en in stand houden. Het is denk ik geen toeval dat de komst van de Spinozaprijs als vertical van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), universiteiten, communicatiemedia en wetenschappers min of meer samenvalt met de komst van Internet. ‘Idols’ is iets anders als de Spinozaprijs. Het onderliggend mechanisme is hetzelfde.

Eigenlijk bestaat je organisatie als community al. Het is de informele organisatie die binnen het bedrijf, binnen Nederland of in nog groter verband bestaat. Als jij ‘iets met E-business’ wilt en één van de leden van die community zou bereiken, heb je toegang tot de volledige operationele kracht en creativiteit van die community. Het goede nieuws: in de digitale wereld is de ketting niet zo sterk als de zwakste schakel. Hij is zo sterk als de sterkste schakel!

Voor dit alles is maar een beperkte organisatie nodig, alleen een website. Als bedrijf gebruik maken van een dergelijke community als regulerend systeem zou daarmee erg veel organisatiekosten (‘overhead’) kunnen besparen en zou maximaal tacit knowledge ter beschikking van de business kunnen worden gebracht.

Als een bedrijf kiest voor community-driven productie van software of een onderwijsinstelling om op die manier een ‘minor’ te ontwikkelen heeft dat nog een aantal andere voordelen. Het belangrijkste voordeel komt voort uit het gegeven dat voor professionals niets zo motiverend werkt als een complimentje van zijn peers en de toelating tot de community (IBM vond afwijzing van zijn eerste bijdrage aan Linux niet leuk. Dat is daarna ook niet meer voorgekomen).

Peer-to-peer review als kernwaarde voor community driven produceren is de beste kwaliteitsbewaker en staat borg voor goede resultaten. Bovendien vinden professionals dat leuk. Hoe dat werkt? Aan de slag in de community betekent automatisch dat je gevraagd wordt voor klussen waar je erg goed en een echte vakman in bent. Deze manier van werken zet je in je kracht als professional. En dat geeft in onze termen inergy. Dat betekent natuurlijk wel heel banaal dat je ook ergens goed in moet zijn. Anders word je niet gevraagd en word je zeker geen peer. Je moet gewoon bekend zijn als echte professional en als leerling eerst je plek verdienen. Daarin maakt het niet uit of jij een breed of smal competentieprofiel hebt. Waarde vindt zijn weg wel. Geen waarde, geen lid van het gilde en geen vraag om bijdragen. Initiatieven op dit vlak zijn bijvoorbeeld LinkedIn of de open business club.

Internet leidt dus via de tussenstap van communities tot de absolute noodzaak weer gewoon goed te zijn in je vak: ‘back to basics’.

Voor de organisatie die deze stap naar back-to-basics durft te zetten, ontstaan een paar interessante business perspectieven. In de eerste plaats kan dat bedrijf rekenen op een forse kostenreductie in dubbele cijfers. Een groot deel van de overhead is namelijk onnodig geworden. In de tweede plaats organiseert de onderneming zichzelf op deze manier veel dichter op de klant of op de student, al naar gelang wat voor organisatie jij bent. Direct contact met de peers community brengt in het bedrijf de klant aan de knoppen. De onderneming zal dus meer waarde voor de klant hebben en de klant meer waarde voor de onderneming. Klant naar binnen, overhead naar buiten. Herken je het?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor