Digitale trends: Binnen=Buiten [deel 2]

Vorig artikel Volgend artikel
Digitale trends: Binnen=Buiten [deel 2]

In de komende blogposts staan de digitale trends zoals ik die zie, in 2004 formuleerde en sindsdien ge-monitored en geobserveerd heb. Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten.

Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma’s en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatie vormen krijgen, gebaseerd op  P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 2 van 6.

Trend 2: "Binnen=Buiten"

Het kost klanten via Internet steeds minder moeite om vast te stellen of je het beste aanbod voor hen hebt of niet. En dat doen klanten dan ook in toenemende mate voor steeds meer soorten producten en diensten. Markttransparantie en internationalisering van competitie noodzaakt tot het veel scherper formuleren van het aanbod dan tot voor kort noodzakelijk was. En dat kan gaan om centen. Internet brengt dan ook de cent terug.

Internet verlaagt maatschappelijke transactiekosten en de kosten verbonden met het regelen van samenwerking dramatisch. Het dwingt de onderneming dan ook de interne transactiekosten te verlagen en zichzelf veel meer dan vijf jaar geleden met buiten te vergelijken. Samenwerken binnen de onderneming dient goedkoper gerealiseerd te kunnen worden dan dat de markt buiten dit kan. Zo niet, dan heeft de onderneming geen concurrerend aanbod. Hiërarchie is gewoon te duur aan het worden en hier ligt de basis voor de beweging naar P2P networking, de werkondernemer, outsourcing en zelfsturing , zowel binnen als buiten de onderneming.

Het Internet stelt steeds grotere delen van de markt in staat deze conclusie over een onderneming snel en hard te trekken. Als een onderneming deze vragen niet ter hand neemt zal de klant het wel doen, al was het alleen al omdat klanten steeds meer hun shortlist van een toenemend aantal soorten aankopen via het Internet bepalen.

Bedrijven hebben voor de markt nauwelijks geheimen meer en je anders voordoen dan je bent wordt razendsnel afgestraft. Dat betekent dat jij je als onderneming, ondernemer maar ook als onderwijsinstelling steeds scherper de vraag moet stellen hoe je rapportcijfers bij de klant er uitziet en wat je ‘negens’ zijn. Kortom, waar binnen tenminste zo goed is als buiten.

Een core competence voor ondernemingen wordt daarmee het organiseren van het inzicht in de eigen negens en het vermogen activiteiten los te laten waarin de onderneming geen topperformer is. Om dit vermogen op te bouwen is essentieel dat het leiderschap in de onderneming scherp blijft op de eigen prestaties om op die manier ingrepen vanuit de markt voor te zijn. Essentieel daarin is tevens het vermogen om vanuit de eigen kracht, vanuit de eigen negens, reuzen te bouwen met andere negens op de markt, een samenwerking aan te gaan met ondernemingen die op hun gebied een negen zijn. En dan bedoel ik ook echt samenwerking en niet parallel eigenbelang of een tijdelijk niet-aanvalsverdrag van twee concurrenten.

Een mooi voorbeeld van who’s my PAL is www.salesforce.com, een Amerikaanse application service provider die je als onderneming volledige business frontoffice functionaliteit inclusief database beheer verkoopt voor een vast, luttel, bedrag per maand. Kun je dat ‘binnen’ ook?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies