Nederland moet kansen pakken in online retail [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel
Nederland moet kansen pakken in online retail [Infographic]

Nederland laat nog kansen liggen op het gebied van e-commerce. Europees gezien is ons land een middenmoter dat op aspecten als mobile commerce, integratie van social media, productaanbevelingen en internationalisering onder het Europees gemiddelde scoort. Wel is Nederland sterk op het gebied van multichanneling. Dat blijkt uit de European eCommerce Assessment 2012 van Deloitte. In dit onderzoek wordt de volwassenheid van webshops van de top 200 online retailers in kaart gebracht.

"Nederlandse retailers lopen met name binnen de markt van consumentenelektronica voor op het gebied van multichanneling. De top elektronica retailers in Nederland bieden allemaal de mogelijkheid om producten online te kopen of te reserveren en op te halen in de fysieke winkel. De korte afstanden en goede logistiek van ons land spelen hier een belangrijke rol," aldus Raoul van de Hoef, e-commerce expert binnen Deloitte.

Verder valt op dat in Nederland het percentage pure webwinkels binnen de top 25 grootste online retailers hoog is (circa 50%). Deze lopen veelal voor op traditionele retailers in zoekfuncties, betaal- en aanbevelingsmogelijkheden, integratie van social media en mobile commerce.

Uit het onderzoek blijkt ook dat er grote verschillen zijn in volwassenheid van e-commerce tussen de verschillende landen en sectoren. Noord-Europa, waaronder Nederland, wordt vaak beschouwd als het meest volwassen in e-commerce gezien het grote percentage online kopers.

Toch blijkt dat Zuid-Europese landen beter scoren als het gaat om mogelijkheden en service die de online koper geboden wordt. In de fashionbranche leidt Italië waar grote modemerken zich sterk profileren met internationale levering, zichtbaarheid op modeblogs en in digitale magazines en integratie met sociale media. Wel kan de fashionbranche nog veel leren van het gebruik van productaanbevelingen in de consumentenelektronica en de zoekmogelijkheden die webwinkelwarenhuizen bieden.

Nederlandse online retailers hebben groeipotentie middels vier tactieken die zich in het buitenland al bewezen hebben. "Retailers kunnen beschikbare data van klanten, zoals transacties, locatie en online gedrag beter benutten om gerichte aanbiedingen te doen. De bereidheid van klanten om in te gaan op gepersonaliseerde aanbiedingen is namelijk significant hoger. Ook het online bestellen in fysieke winkels kan resultaten verbeteren: er zijn voorbeelden waarbij Amerikaanse retailers een omzetstijging van 15% tot 20% lieten zien, terwijl 10% tot 20% bespaard kon worden op voorraad in de winkels", aldus Van de Hoef. 

Deloitte_infographic_ecommercebenchmarkt
Deloitte_infographic_ecommercebenchmarkt-2
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies