10 Online Dating Trends: mobile, local, social, …

Vorig artikel Volgend artikel
10 Online Dating Trends: mobile, local, social, …

Mobile, Local, Social en Games, de online trends die je overal tegen komt, doen zich ook gelden in de dating business. Singles vinden elkaar steeds gemakkelijker dankzij location-based dating apps en Facebook. Beluister datingexperts, bekijk innovatieve voorbeelden en leer welke trends en ontwikkelingen de toekomst van online en offline daten bepalen.

De Amerikaanse datingmarkt, met meer dan 1.500 actieve sites en 40 miljoen gebruikers, groeit nog steeds explosief. De bekende internetdating routine (profiel aanmaken, matchen en ontmoeten) wordt nog volop toegepast. Toch is de branche sterk in beweging.

Kababayan van LA18.tv en de Amerikaanse datingexperts Hofman en Anderson bespreken samen 5 trends in online dating:

Trend 1: Location based dating

Singles gaan steeds vaker op zoek naar dates in hun eigen buurt: check in op je smartphone, kijk wie er is ingelogd en dichtbij en spreek met iemand af. Het 'regelen' van een date wordt bijna zoiets als het boeken van een restaurant. Ook groepsgewijs wordt er op deze manier ge-date: meidengroepjes en jongensgroepjes die elkaar mobiel opsporen en ontmoeten.

Sceptici betwijfelen of lokatie wel zo'n effectief criterium is voor een goede match en of je met dit soort apps niet de verkeerde mensen aantrekt.

Inmiddels zijn er al veel location based dating apps, met specifieke dating opties die veel verder gaan dan de diensten van Foursquare.

  • Skout is met 7 mln gebruikers één van de grootste en populairste GPS datingapps. Naast het bekijken van profielen van leden in je buurt verdien je bijvoorbeeld punten door je vrienden uit te nodigen en advertenties te bekijken. Met die punten krijg je extra mogelijkheden als het sturen van knipoogjes en virtuele kadootjes naar potentiele matches.
  • Enkele andere voorbeelden zijn: Brightkite, Meetmoi, OkCupid en Sonar.Me.
Skout

Trend 2: Mobile daten 'on the go'

Online datingsites worden steeds meer onderweg bezocht, via de smartphone. Datingsites komen met mobiele versies van hun websites en hun eigen apps. Ook verschijnen datingapps waar helemaal geen website meer aan te pas komt.

De mobile dating apps worden gezien als de belangrijkste ontwikkeling in de $2 miljard online dating industrie.

Trend 3: Niche datingsites

Terwijl de reguliere datingsites blijven groeien is er ook nog voldoende ruimte voor dating communities voor mensen met specifieke interesses en verschillende culturele, etnische en religieuze achtergronden.

Er zijn niche datingsites voor mensen met de meest uiteenlopende kenmerken en voorkeuren: vegetariërs, boeren, Applefans, golfers, hondenliefhebbers, rijke mensen, mooie mensen, etc. Hier vind je nog 17 niche dating sites en een leuk filmpje: 'datingsites connect farmers, trekkies and bikers'.

farmers only

Trend 4: Online dating voor senioren

De seniorenmarkt is het snelst groeiende segment van online daters. De 50+ singles, veelal mensen die al een langdurige relatie of huwelijk achter de rug hebben, zijn (volgens de datingexperts) vaak meer uit op gezelschap dan op een nieuwe huwelijkspartner. Van de betaalde sites in Amerika is de nr. 3 een seniorensite: OurTime.com.

our_time_com2

Trend 5: Online dating fraude

Met de groei van dating en het aantal datingsites neemt ook de fraude, oplichting en spam in online dating toe. Met valse profielen proberen fraudeurs persoonlijke contacten te leggen met gebruikers om hen geld afhandig te maken onder valse voorwendselen (scammen) of hen mee te lokken naar vervalste sites waar ze om bankgegevens vragen (phishing).

In 2011 is de fraude in online dating met 150% toegenomen.

In reactie op de grootscheepse fraude maakten drie grote datingsites (Match.com, eHarmony.com and Spark Networks) in maart 2012 bekend ledenprofielen te gaan screenen om de veiligheid van gebruikers te waarborgen. Het nieuwe beleid zou model moeten staan voor de andere dating websites.


Trends 1 t/m 5 die in het interview met datingexperts Hofman en Anderson besproken worden zijn mainstream trends, die zich al langer openbaren. Er zijn nog meer trends en ontwikkelingen in dating business.


Trend 6: Nieuwe matchingmethoden

Nieuwe datingsites passen nieuwe, heldere, soms verrassende matchings methoden toe als gezamenlijke vrienden, top-opleiding en gezichtsstructuur.

Deze sites komen op in reactie op het vaak beperkte succes waarmee traditionele sites ideale matches berekenen op basis van persoonlijkheid en voorkeuren. Wetenschappers betwijfelen de werking van de matchingparadigma's, zoals in het filmpje wordt toegelicht.

Zes voorbeelden van nieuwe online datingsites met nieuwe matchmethoden :

  • Clique: vertrouwd daten met vrienden van vrienden, invites only
  • Sparkology: exclusief voor graduates van top-universiteiten
  • Soul2Match: daten met look-a-likes, mensen met dezelfde gezichtsstructuur
  • HowAboutWe: singles (en couples) doen elkaar fun proposals, voorstellen voor leuke dates
HowAboutWe1
  • Grouper: groupdates met drie mannen en drie vrouwen tegelijk
  • NerveDating: met miniupdates als natuurlijke ijsbrekers, bijvoorbeeld: Wat deed je gisteravond?

Trend 7: Gamification op datingsites

Steeds meer datingsites brengen fun- en spelelementen in, om leden te stimuleren actief te zijn en nieuwe leden te werven en matches spelenderwijze tot stand te brengen.

  • De populaire datingsite Zoosk (50 miljoen bezoekers per maand waarvan 70% jonger dan 35 jaar) is hiermee het verst gevorderd. In een interview vertelt CEO Shayan Zadeh hoe Zoosk gamification in de online dating community integreert. Ze spelen in op de 'inner need to win the popularity contest' door actieve leden te belonen. Leden die nieuwe leden uit het eigen netwerk aanbrengen krijgen daarvoor bijvoorbeeld meer profile views, meer interesse berichten en meer vriendschapsverzoeken. 
Zoosk gamification

Trend 8: Dating via social media

De sociale netwerken krijgen een steeds belangrijker rol bij online dating:

  • Veel datingsites zijn geïntegreerd met de sociale netwerken (leden kunnen met hun Facebook of Twitter profiel inschrijven, naast de website is er ook 'n Facebook pagina en Twitter account om mensen naar de website te lokken). 
  • We zien ook speciaal voor de netwerken ontwikkelde dating sites en apps.
  • Ook gebruiken steeds meer singles Facebook en andere netwerken voor hun datingactiviteiten, nog zonder dat daar nog een datingsite of app aan te pas komt.

Vier bijzondere voorbeelden van dating applicaties voor de sociale netwerken:

  • HitchMe, Your professional dating notebook: een datingsite voor LinkedIn professionals
  • Yoke, een Facebook app, matcht mensen op basis van overeenkomsten in hun profielen, interesses en likes
  • Tawkify: daten met social influencers met vergelijkbare Kloutscores op de sociale netwerken Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn and Foursquare
  • Sonar.Me, geen dating app, toont welke Facebook en Twitter contacten in je buurt zijn.

Trend 9: Uitbreiding diensten, ook voor paren

Er zijn er al veel algemene sites (voor singles en niet-singles), die door ook voor dating gebruikt worden. Nu beginnen ook datingsites de mogelijkheden te verkennen om hun klanten na de gebruikelijke datingfaciliteiten ook vervolgdiensten aan te bieden, zodra ze een partner gevonden hebben.

  • Ook in deze trend loopt Zoosk voorop. Zoosk wil mensen in hun hele romantische leven van dienst zijn, net zoals LinkedIn mensen ondersteunt gedurende hun hele professionele carrière. Leden die hun partner vonden wijzigen hun relatiestatus en krijgen dan automatisch diensten voor couples aangeboden. Bijvoorbeeld: relatiecoaching en ideeën en aanbiedingen voor leuke uitstapjes en etentjes voor twee.
  • De in dit artikel genoemde sites en apps HowAboutWe, Yoke en Sonar.Me zijn voorbeelden van sites die ook door niet-singles worden gebruikt.

Trend 10: Opkomst van actieve singles communities

Naast de traditionele datingsites gericht op één-op-één matching zien we ook steeds meer singles communities ontstaan. Actieve on- en offline vriendennetwerken, met een meer open karakter, waar je gemakkelijk nieuwe mensen kunt leren kennen, in één-op-één contacten en met meerdere mensen tegelijk. Vanuit de communities worden allerlei activiteiten georganiseerd, vaak door de leden zelf. Het grote voordeel van deze communities is dat singles elkaar in ongedwongen sfeer kunnen ontmoeten, tijdens activiteiten die ze graag doen, zonder dat er direct een datinglading op zit.


Tot zover de online datingtrends die ik heb gevonden. Mis je nog belangrijke datingtrends?  Welke sites en apps in Nederland verdienen volgens jou de aandacht? Wat is de beste location-based app die jij bent tegen gekomen?

Ik blog over Online Dating om inspiratie op te doen voor OutdoorFriends, mijn eigen site in ontwikkeling. Mijn complete Blogserie voor DutchCowboys:

Foto Skydiving van Claudio Troncoso via Flickr.

Irene den Ouden

Irene is van oorsprong marktonderzoeker. In 2011 richtte ze haar eerste netwerk op: OutdoorFriends. In 2014 startte ze met een eigen datingsite: DeWandeldate,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies