Dit diagram zag ik zojuist op Facebook voorbij komen. Bron: The Ministry of Humor. Ik vind hem erg grappig, maar hij geeft ook treffend weer hoe er met diverse Social Media omgegaan kan worden.
Met name de scheidslijn tussen zakelijk en privé lijkt te vervagen, getuige het aantal doorgeplaatste Twitterberichten van het niveau van “ik heb weer een muggenbult (inclusief locatie)” en het hoeveelste kopje koffie van de dag. Maar andersom geldt ook, steeds meer mensen voelen zich beperkt in het uiten van privé zaken op Facebook, doordat ze een vriendschapsverzoek van hun baas of collega niet durfden te weigeren.
Maar goed, dit zijn keuzes die wij zelf maken en waar wij -als lezers van DutchCowboys- zelf de voor- en nadelen van kunnen afwegen, omdat wij goed op de hoogte zijn van trends. Wat me zorgen baart is de manier waarop met name jongeren de diverse Social Media gebruiken. Het lijkt alsof velen de consequenties van hun online gedrag niet kunnen of willen inzien. De van taalfouten doorspekte inhoudsloze teksten vliegen je om de oren en het lijkt erop dat het vooral belangrijk is om te klagen over werk of op te scheppen over de hoeveelheid genuttigde alcoholische drank eventueel aangevuld met een beschrijving van het daarop gevolgde gedrag. Ook foto’s worden schaamteloos gedeeld met de gehele wereld zonder er bij stil te staan dat zo’n foto over 10 jaar nog steeds van het internet gehaald kan worden, terwijl de jeugdige van nu dan waarschijnlijk niet meer geconfronteerd wil worden met het beeld van hem/haar in badkledij en wazige blik.
Genoeg gewaarschuwd voor vandaag. Laten we hopen dat mensen in 2012 zich meer bewust worden van de gevaren van internet, zodat we er met z’n allen er enorm van kunnen genieten. Zoals van dit diagram:
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over LinkedIn
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Social Media14.04.2023
Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024