Wibi Soerjadi, e-business guru avant la lettre

Vorig artikel Volgend artikel
Wibi Soerjadi, e-business guru avant la lettre

Heb je ook die ervaring dat je vaak pas achteraf snapt wat je van iemand of van een gebeurtenis geleerd hebt. Zo'n ervaren met 'ongezocht leren' had ik ook met de pianist Wibi Soerjadi halverwege de jaren '90. Hij was toen 'hot', met zijn Bösi en zijn solo-recital in Carnegie Hall. Pas jaren later, toen e-business inmiddels een 'mentaal begrip' was, begreep ik hoe zeer hij eigenlijk al 'into e-business' was, avant la lettre, en hoezeer ik denkbeelden en begrip daar heb opgepikt.

Waarom? Wibi is natuurlijk ZZP'er die heel goed weet wat zijn koopwaar is. Een artiest en ambachtsman met in wat hij doet focus op waar die goed in is en die toen al 'het nieuwe werken' toepaste. Hij bewoog zich toen in de jaren '90 als cultureel ondernemer buiten de vaste structuren van het Nederlandse klassieke muziekleven, van zowel het standaard ondernemen als ook van de muzikale repertoire keuze: 'he ran his own race'. Nu zouden we zeggen dat hij het concept  'blue ocean marketing' toepaste. Hij vond Wibi Soerjadi uit.

Hij creëerde zijn eigen vorm, zijn eigen publiek en zijn eigen kanalen en bleef daar trouw aan in de loop der jaren. Niks 'copy cat', hoe zo aanpassen?  'Be an original'.  Ook in zijn 'operations' zien we zaken terug waarover inmiddels heftig geschreven wordt. Wibi huurde gewoon zelf het Concertgebouw en andere podia buiten alle impresariaten om, regelde de eigen kaartverkoop via internet, regelde zijn eigen marketing&branding en 'customer engagement' en spinde daar garen bij. Wie niet gezien is is weg. Wibi snapte die internet wetmatigheid als geen ander.

Herken je ook 'Ketenverkorting', projectmatig organiseren en vindbaar zijn via internet? Misschien dat je met die aanpak niet met iedereen vriendjes wordt. Who cares? Pas vele jaren later zagen we dit meer artiesten doen en ontstond er een heel ecosysteem rond kaartverkoop, het vermarkten van een concert etc.

In 1996 verkocht je, en dat is wel een verschil met nu, nog gewoon cd's. Nu zijn dat 'free downloads' geworden. Maar ook dat heeft Wibi geregeld via youtube, de eigen site, huisconcerten en workshops voor gevorderde amateurs van alle leeftijden. In 1996 gaf je nog concerten om cd'tjes te verkopen. Nu is die business logica inmiddels omgedraaid: je creëert cd'tjes, als je geluk hebt verkoop je ze met een paar free downloads, om de concertzaal te vullen.

Werkelijk goed zijn in je vak, focus op branding en zichtbaarheid, consistentie en professionele integriteit zijn denk ik de herkenbare succes elementen van de Wibi story. Kortom: verbind strategie ondernemerschap en uitvoerend vermogen. Weet je het nog?

En weet je, waarschijnlijk wist hij dit alles niet eens. Echte ondernemers lezen geen boekjes over ondernemen. Die doen gewoon. En hebben plezier. Net als echte leiders. Dacht je dat Che wist dat hij 'Che' was? Ik dacht het niet. 'Winners have a vision. Losers have a business case'.

Ik wens jullie een goed 2012. Verbind je met wat je wilt en wat je gelukkig maakt. Daar kom je een heel eind mee!

Meer content

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies