Online18.05.2011

SC Heerenveen is online kampioen


sc-heerenveen-is-online-kampioen.jpg
sc-heerenveen-is-online-kampioen.jpg

SC Heerenveen heeft online de voetbalcompetitie gewonnen. Over de club uit Heerenveen niets dan lof binnen social media als Twitter en Facebook. Online media monitoringbureau Clipit analyseerde de online berichtgeving over de laatste zeven speelrondes en kwam tot deze conclusie.

Hoewel Ajax, FC Twente en PSV de grootste hoeveelheid online berichten wisten te genereren, was het SC Heerenveen dat er vandoor ging met de meest positieve berichtgeving. Ruim 20% van alle online berichten over SC Heerenveen was positief tot zeer positief, waar landskampioen Ajax het moest doen met een percentage van 17,1%. Opvallend, niet alleen omdat Ajax landskampioen werd, maar ook omdat SC Heerenveen onderaan de ranglijst eindigde wat betreft de hoeveelheid berichten.

Wat opvalt in de berichtgeving over SC Heerenveen is dat de fans van de club vaker positieve berichten plaatsen, ook als hun club dit seizoen ondermaats presteert. De fans blijven trouw aan SC Heerenveen en laten zich minder vaak negatief uit over andere voetbalploegen. De berichtgeving over Ajax is vaak kritischer, wellicht omdat men meer van deze ploeg verwacht. Daarnaast komen in de berichten vaker pittige uitspraken over tegenstanders voor. Het percentage positieve berichtgeving over Ajax lag in de eerste instantie rond de 10%, maar steeg geleidelijk na de bekendmaking van het vertrek van algemeen directeur Van den Boog, tot het hoogtepunt in de beslissende wedstrijd. Toch werden de positieve online berichten over SC Heerenveen niet meer geëvenaard.

Onderzoeksbureau Sport+Markt liet al eerder zien dat SC Heerenveen het buiten het veld goed doet. Nederlandse voetballiefhebbers gaven de club een derde plaats als het gaat om economisch meest succesvolle club. Een vakjury bestaande uit marketingspecialisten gaf Sc Heerenveen de tweede plaats voor beste marketing. Daarnaast behaalde de voetbalclub de vierde plaats wat betreft aantrekkelijkheid en identificatie met de club.

Conclusie: “Ook de sportwereld kan zijn voordeel doen met inhoudelijke kennis en informatie die te vinden is binnen online en social media. Vaak blijft deze data bij onderzoeken nu nog ongebruikt. Het monitoren van berichtgeving rondom clubs geeft niet alleen een goed beeld van de achterban, er kunnen aan de hand van de resultaten ook uitspraken worden gedaan over trends en ontwikkelingen in de branche.

Verder lezen over Voetbal

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Het gonst van de geruchten over de uitzendrechten van de Formule 1: er wordt gezegd dat die eer straks aan Ziggo is, maar dat is nog niet definitief. Wel is er een kleine verhuizing: de Formule 1-uitzendingen zijn straks...

Entertainment02.04.2024

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Real Madrid Club de Fútbol, ook bekend als de Koninklijke of Los Blancos, heeft vandaag tijdens een gezamenlijke ondertekeningsceremonie in Ciudad Real Madrid, het trainingscomplex van de Madrilenen, een wereldwijde tec...

Marketing02.02.2024

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Viaplay kondigde deze week met trots een nieuwe driedelige documentaire ‘Cody Gakpo Psalm 20:4’ aan over de opkomst van de Nederlandse voetballer Cody Gakpo. Kijkers kunnen Cody's reis volgen van de PSV-jaren in de E...

Entertainment23.11.2023

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Na Verstappen en Haaland
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

​De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen

De een spreekt er schande van, de ander vindt het helemaal terecht: voetballers met een hoge prijskaart. De duurste voetballer ooit was Erling Haaland, die voor 245,1 miljoen euro naar Manchester City werd gehaald. Maar...

Online22.08.2023

​De waarde van een voetballer? Clubs kunnen gewoon googelen

Neymar opgehaald in Parijs met een 747

Dit weekend is de Braziliaanse voetbal superster, die enkele weken geleden zijn transfer naar het Saoedische Al Hilal bekendmaakte, naar zijn nieuwe club vertrokken. Nu is het al lang geen nieuws meer dat grote voetbalcl...

Entertainment21.08.2023

Neymar opgehaald in Parijs met een 747

Toestel vliegt met één passagier van Parijs naar Ryadh