De 5 belangrijkste retailtrends voor 2011

Vorig artikel Volgend artikel
De 5 belangrijkste retailtrends voor 2011

Veranderingen in het winkelgedrag van de consument en nieuwe technologieën brengen momenteel een transformatie binnen de detailhandel teweeg. Volgens Verizon Business zullen de volgende 5 trends het komende jaar het aanzicht van de retailsector bepalen.

De vraag naar mobiele e-commerce zal toenemen: Consumenten koesteren hoge verwachtingen van mobiele e-commerce, oftewel ‘m-commerce’. Ze willen in staat zijn om vanaf hun mobiele toestel aankopen te doen, kortingcoupons te verzilveren en naar informatie over concurrerende producten te zoeken. Retailers zullen niet in staat zijn om deze vraag naar m-commerce bij te benen. Om ervoor te zorgen dat ze klanten niet van zich vervreemden, moeten ze hun ICT-systemen en toepassingen aanpassen om ondersteuning voor m-commerce te kunnen bieden.

Cloud computing wordt mainstream: Cloud computing is niet langer een modewoord. Steeds meer retailers zullen een beroep doen op cloud computing (ICT-oplossingen die via internet in de vorm van een dienst kunnen worden afgenomen) om hun kosten te beheersen, de complexiteit te reduceren en de flexibiliteit te vergroten. Ze zullen op zoek gaan naar veilige en flexibele mogelijkheden om hun bedrijfskritische ICT-toepassingen in de cloud onder te brengen. Gezien het snelle veranderingstempo en de seizoensgebonden vormt cloud computing een perfecte match voor de retailsector.

Consumenten nemen de verantwoordelijkheid voor de merkbeslissing op zich
: Consumenten maken steeds vaker gebruik van discussieforums, gebruikersrecensies en social media om het juiste product te vinden. Hierdoor neemt de invloed van advertenties en winkelreclame af. Consumenten zullen steeds minder afgaan op het advies van winkelpersoneel en vanuit de winkel zelf via hun mobiele toestel productonderzoek doen.
 
Beveiliging en compliance blijven punten van zorg
: De nieuwe technologieën zullen vragen om een krachtiger beveiliging van de persoonlijke gegevens van klanten, zoals hun burgerservicenummer en creditcardgegevens. Bovendien moeten retailers in het kader van de in oktober 2010 herziene versie van de Payment Card Industry Data Security Standard (PDF) snel hun ICT-processen zien aan te passen. De herziene norm zal retailers ertoe dwingen om de beveiliging van virtualisatietechnologie en risicobeheer nauwlettend onder de loep te nemen.
 
Zelfstandige winkellokaties zullen tot het verleden behoren
: In het verleden exploiteerden retailers hun verschillende winkellocaties als afzonderlijke bedrijfsonderdelen. Voor hun webwinkels, fysieke winkels en m-commerce-engines maakten ze gebruik van verschillende werknemers en bedrijfsprocessen. Inmiddels verwachten klanten echter een naadloos geïntegreerde winkelervaring, of ze nu een winkel of website bezoeken of vanaf hun smart phone winkelen.

Binnen de retailsector volgen de ontwikkelingen zich in razendsnel tempo op,” aldus Ravi Bagal, VP Retail & Distribution bij Verizon Business. “Consumenten dwingen de branche om zich aan te passen aan hun nieuwe leef- en koopgedrag. Gewapend met nieuwe technologieën zijn consumenten meer dan ooit uit op aantrekkelijke prijzen en gemak. Om deze reden moeten retailers zich nog sterker van de concurrentie zien te onderscheiden door middel van uitmuntende klantenservice die door de laatste technologie wordt ondersteund."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies