Online01.07.2009

Wereldberoemd


wereldberoemd.jpg
wereldberoemd.jpg

Alle lezers van Dutchcowboys zullen ondertussen wel op verschillende sites, blogs en evenementen dood zijn gegooid met ‘waarheden’ over het nieuwe adverteren. De een heeft het over advertisement 2.0, de ander over social marketing en weer een ander zal je vertellen dat de consumer een prosumer is geworden.

Ook aan ons wordt vaak gevraagd wat de toekomst van advertisement nu is. Hoewel wij met ons concept (CreatAd.com) inspringen op de ontstane mogelijkheden van nu, crowdsourcing en het gebruiken van diverse sociale netwerken, moeten ook wij u het antwoord schuldig blijven. Is er wel een eenduidig antwoord te geven op deze vraag?

Natuurlijk is de advertentie markt gigantisch aan het veranderen. We weten inmiddels dat een product of merk moet leven op het internet. Getuige het voorval van eerder dit jaar waar bezoekers van een Londens station werden verrast door honderden reizigers die uit het niets in zang en dans uitbarstten. We weten inmiddels dat dit hele festijn werd opgenomen met verborgen camera’s. Een actie van T-mobile die genoeg publiciteit kregen op televisie en internet (15 miljoen views op YouTube). T-mobile tevreden en de campagne van ‘Life is for sharing’ leeft.

Maar de ene campagne wordt succesvol door een extreme actie, terwijl een andere campagne door een langer proces van internet activiteit tot leven komt. Zo lanceert Philips nu een twitter campagne. Een campagne waar Philips met hulp van de consument op twitter vraagt om ideeën en creaties.

Uiteraard geloven wij in ons eigen concept. Door een design of video competities uit te schrijven voor aansprekende merken vragen wij de consument met goede creaties te komen op het gebied van reclame gericht beeldmateriaal. De designs/video’s van onze leden kunnen als gadget op Hyves, Facebook en Twitter accounts geplaatst worden. We geven waardevolle marketing input door crowdsourcing en creëren ook nog eens een elektronische word of mouth voor het betreffende merk.

Belangrijk is dat je de kracht van de consument niet onderschat en weet hoe je de stem van deze groep naar boven kan halen. Om dit op een effectieve manier voor elkaar te krijgen is een goede combinatie van geven en nemen van zeer groot belang. ‘What is in it’ voor de consument wordt vaak vergeten, dat is precies waar CreatAd de balans vindt. De beste inzendingen worden beloond met mooie prijzen en zullen een aanvulling zijn op de portfolio van de winnaars. Door de consument op deze manier te belonen zal de gegeneerde creatieve input van ongekende waarde zijn en zal de consument keer op keer gemotiveerd worden om te laten zien hoe zij het merk beleven.

Om terug te komen op de vraag die we aan het begin stelde kunnen we zeggen dat CreatAd een onderdeel is van het nieuwe adverteren. Als wij het geheim van het nieuwe adverteren volledig zouden kunnen neerleggen in één zin dan waren we inmiddels wereldberoemd geweest. Tot die tijd is gekomen doen we ons best en maken we graag gebruik van mogelijkheden als ‘start-up van de maand’ op DutchCowboys om onze bekendheid te vergroten.