Slechtste en beste jongerencampagne van 2008

Vorig artikel Volgend artikel
Slechtste en beste jongerencampagne van 2008

Het online jongerenmagazine Spunk.nl reikt voor de vierde maal de Blauwe Plank en de Gouden Spijker. De Blauwe Plank gaat naar de bedenkers van de meest tenenkrommende jongerencampagne van 2007 die de plank volledig heeft misgeslagen.

De Gouden Spijker is uitgereikt voor de beste jongerencampagne uit 2007: deze prijs is uitgereikt aan Publicis voor de campagne voor de Koninklijke Landmacht (geschikt/ongeschikt).

Jongeren worden bestookt met reclame campagnes die gemaakt worden door dertigers die precies denken te weten wat zij leuk vinden, maar vaak de plank finaal misslaan. Daarom reikt Spunk.nl jaarlijks de Blauwe Plank uit aan het bureau dat verantwoordelijk is voor de meest tenenkrommende jongerencampagne van het afgelopen jaar. Naar de effectiviteit van de campagnes kijken we niet, daar hebben we geen verstand van. We letten op de veronderstellingen die over jongeren gedaan worden en de creatieve uitvoering van de campagne. Als het voelt als een vader die 'vet cool' zegt, dan hebben we een nominatie. Omdat er gelukkig niet alleen maar bagger gemaakt wordt, reikt Spunk.nl dit jaar ook weer een Gouden Spijker uit: de prijs voor de jongerencampagne die juist de spijker op zijn kop slaat.

Winnaar Blauwe plank: Verderleren.nl
Reclamebureau: Gummo
Opdrachtgever: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 

Dit jaar ging de kwalificatieplicht in, wat wil zeggen dat jongeren tot hun 18e verjaardag door moeten leren. Reclamebureau Gummo kreeg de eer om daar een doeltreffende campagne bij te verzinnen. Maar wat is er op dat bureau in hemelsnaam fout gegaan? Want hoeveel grove fouten kan je maken in één enkele jongerencampagne? Om te beginnen hebben ze de hulp ingeschakeld van de hoogbejaarde Surinamer Jörgen Rayman, de vent waarvan de publieke omroep het gebrek aan talent al jaren ontkent. Hij vertelt ons, al priemend met zijn dikke marketingvingertje, dat wij verder MOETEN leren. En iets 'moeten' is het allergrootste struikelblok voor elke zichzelf respecterende scholier. Maar het kan nog veel erger. Want tot onze schrik gebruiken ze het verboden woord. P*mpen. Moeten wij ze godverdomme persoonlijk met de Blauwe Plank op hun hoofd meppen voordat ze er bij Gummo achterkomen hoeveel uitslag wij hier van krijgen? Wij spreken schande. Een gep*mpte scooter? Allemaggies, het hebben van een klysma is een kleiner taboe! Gummo slaat de plank vol-le-dig mis met deze op het klootjesvolk gerichte reclamecampagne waarin elke vorm van creativiteit ontbreekt.

Deze campagne ontving vorige week nog een San-Award, wat in de ogen van de Spunk redactie nog maar eens onderstreept dat veel mensen in de reclamewereld geen clou hebben van communicatie met jongeren! 


Winnaar Gouden Spijker: Koninklijke landmacht
Reclamebureau: Publicis
Opdrachtgever: Koninklijke Landmacht  

De geschikt/ongeschikt-campagne van de landmacht loopt al jaren volgens dezelfde formule, maar daar mogen ze best eens voor beloond voor worden. Het is namelijk een van de weinige, weinige campagnes die ons serieus nemen. De reclames zijn eenvoudig, maar enorm doeltreffend. Ze tonen herkenbare situaties die precies aansluiten op de doelgroep, en bewijzen maar eens weer dat je jongeren veel beter kunt bereiken door juist niet de geile Bijlmerrapper van de maand in te huren om je boodschap over te brengen. Ook is de efficiëntie van deze campagne niet te evenaren: iedereen die zichzelf aan zou vinken als 'geschikt' rennen naar de proefdagen om te laten zien hoe mans ze wel niet zijn. De luiwammesen zullen zich geen illusies maken en rustig op de bank blijven liggen. De commercials van de landmacht zijn eerlijk, humoristisch en subtiel. En zeer geschikt voor ons.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies