Staan de financiële problemen bij Lost Boys op zichzelf?

Staan de financiële problemen bij Lost Boys op zichzelf?

Gisteren verscheen op DutchCowboys het bericht dat Lost Boys in financiële problemen is terrecht gekomen. Ook het eerder door Lost Boys overgenomen Satama kende afgelopen tijd niet de meest rooskleurige periode uit haar bestaan. De vraag is nu of deze financiële tegenvallers op zichzelf staan of dat de markt in Nederland problemen geeft. Of dat de branche de zaak niet op orde heeft.

Ik denk dat het tijd wordt dat de interbureau's zichzelf eens goed onder de loep nemen. In mijn beleving staan de problemen bij Lost Boys niet op zichzelf. Onlangs verscheen de volgende reactie van Ronald van den Hoff op één van mijn bijdragen op Frankwatching : "Wat je ziet is dat bedrijven die alleen met “projecten” hun omzet moeten verdienen, in de valkuil van de klassieke ICT bedrijven terechtkomen. Budget-, tijdsduur en andere overschrijdingen in combinatie met een heleboel inefficiency/leegloop uren. Veel creatieve denkprocessen, die door de klant niet betaald worden. Eindeloze sessies met klanten, die vaak geen idee hebben waar het over gaat. Zodat er een heleboel tijd geinvesteerd moet worden om klanten als echte gesprekpartners te laten fungeren. Ook is er weinig besef bij de klant wat producten nu echt moeten kosten. Met name omdat men privé met een heleboel “gratis” webtoepassingen werkt en denkt dat je zoiets een op een kan vertalen naar een bedrijfsmatige situatie." Kortom reden tot zorg in deze jonge bedrijfstak. Natuurlijk deze 'industrie' is nog maar een decennium oud maar wordt het niet eens tijd voor een vergaande professionaliseringslag en een shake out? Als de omstandigheden bij Lost Boys kenmerkend zijn dan is er mogelijk een begin van een omslag in deze bedrijfstak.

Reacties (15)

  • @Johan, helemaal mee eens. De Lost Boys en Jungle Ratings van deze wereld hadden het voortouw kunnen nemen om onze bedrijfstak te professionaliseren. Nu zie je dat steeds meer Full Service Internet Bureau dit ook zien en proberen expertise gebieden intern te trainen en zo hun bestaande klanten professioneel te bedienen. Creativiteit gaat steeds meer hand in hand met analyse en ROI. Daardoor zie je dat de FSIB (Full Service Internet Bureau's) zich hierop toeleggen. Vanaf dag een een project opleveren met goede SEO, integratie SEA, Web Analytics, CMS 2e generatie etc.

    In mijn ogen is deze omslag omstreeks 2007 al begonnen en zal deze omstreeks 2010 een definitieve nieuwe tak hebben opgezet. Niet revolutionair maar een synergie tussen: Marketing, Technologie en Sales

    Zo 10 feb 2008, 13:32 [reply]

  • Beetje raar dat dit bericht op de 12e gepubliceerd is terwijl het vandaag pas de 11e is. En dat je verwijst naar een bericht dat (zonder dat erbij te zeggen) je zelf vandaag hebt gepubliceerd....

    Ma 11 feb 2008, 10:42 [reply]

    • Jochem Pasman

    Het blijft vreemd dat FSIB's moeite hebben om hun meerwaarde voor bedrijven te kapitaliseren. Zou het zo kunnen zijn dat Internet nog steeds teveel als marketingkanaal (in de term van promotie) wordt behandeld, ipv wordt ingezet voor de productie van diensten?

    Verder moet ik zeggen dat ik het opvallend vind dat de schrijver van dit artikel zelf managing director is bij een FSIB, en herhaaldelijk schrijft over de wankele financiele posities van zijn directe concurrenten.

    Ma 11 feb 2008, 11:05 [reply]

  • Jochem, ik wou het zo niet zeggen, maar helemaal met je eens;-)

    Ma 11 feb 2008, 11:22 [reply]

  • Ik denk dat het blog-CMS de mogelijkheid heeft om vooruit te schrijven en een artikel the schedulen voor een later tijdstip. Hij duikt dan toch op in de RSS-feed?

    Ma 11 feb 2008, 11:34 [reply]

  • Bart, dat zal zeker kloppen, maar het voelt daardoor een beetje als een vooropgezet idee om LB (concurrent van de auteur) in een serie posts negatief te belichten. Niet echt netjes.

    Ma 11 feb 2008, 11:45 [reply]

  • Klopt. Jammer...

    Ma 11 feb 2008, 12:44 [reply]

  • Ik begrijp de fuzz niet geheel, persoonlijk vind ik het artikel een beetje te kort door de bocht.

    'wordt het niet eens tijd voor een vergaande professionaliseringslag' ?


    Ma 11 feb 2008, 13:11 [reply]

  • (De fuzz rondom LB en de FSIB markt die John Knieriem in zijn artikel ons voorlegt, niet de hier geschreven reacties. Idd vreemd dat een artikel van morgen nu al te lezen is. Dit maakt de hetze tegen LB wel erg doorzichtig)

    Ma 11 feb 2008, 13:15 [reply]

  • Het berichtje staat inderdaad gescheduled voor dinsdag morgen 08.14 en had dan ook dan pas mogen verschijnen.. Waarom het bericht nu toch al op de site staat zijn we aan het uitzoeken.. Overigens is het bericht op de homepage niet te vinden, enkel via de reacties..

    Ma 11 feb 2008, 16:10 [reply]

  • Helemaal eens met Yme en Tristan: dit is een wel heel erg opzichtige poging het imago van een concurrent te schaden. Ook in het Frankwatching artikel over Lost Boys en Satama had op zijn minst een verwijzing naar het eigen bureau gepast geweest. Ik ben wel benieuwd in hoeverre Knieriem's Intermax "de zaak op orde heeft". Misschien kan "de Branche" er nog iets van leren...

    Ma 11 feb 2008, 17:41 [reply]

  • Het is absoluut geen poging om een concurrent in een kwaad daglicht te stellen. Lost Boys is een mooi bureau dat prachtig werk maakt. Tegelijkertijd is het een beursgenoteerd bedrijf en loopt daarom extra exposure op. En niemand kan toch ontkennen dat de ontwikkelingen bij Lost Boys/LBi en de overname van Satama niet bijzonder zijn.Ik publiceer feitelijkheden en dat heeft niets te maken met een kwaad daglicht. Het is gewoon de realiteit. En ja ik vind ook dat de FSIB in financiele termen onvoldoende draaien. En ja dat geldt ook voor mijn eigen onderneming (die overigens als 14 jaar gewoon winst maakt).

    Di 12 feb 2008, 08:49 [reply]

    • Rick

    Back on topic: misschien heb ik iets gemist is het huidige Lost Boys niet juist het gevolg van een rationaliseringsslag die van een creatief bureau een "professioneel" ICT bedrijf moest maken?
    Professionalisering is een term waar telkens mee gesmeten wordt als het wat minder gaat, maar die meestal tot gevolg heeft dat de creatieve processen de nek om worden gedraaid (meestal door van buiten de branche aangetrokken managers van de oude stempel), een toko even op papier in de plus komt, maar daarna weer in de problemen komt omdat de ontwikkeling stil is komen te liggen terwijl jonge, hongerige concurrenten er links en rechts voorbij rennen.

    Di 12 feb 2008, 09:57 [reply]

  • Leuk dat je een vraag stelt "De vraag is nu of deze financiële tegenvallers op zichzelf staan of dat de markt in Nederland problemen geeft. Of dat de branche de zaak niet op orde heeft", maar een onderbouwd antwoord ontbreekt.

    Di 12 feb 2008, 10:47 [reply]

    • Eduard

    Om nog even in te gaan op de inhoud: De jaarcijfers van LBi zijn publiek en gewoon op de site te raadplegen. Misschien goed om eens te lezen. Het operationele resultaat bedraagt 10 mln euro. Verder is er een positieve cashflow (ook in het 4e kwartaal). Geen financiele problemen dus.

    LBi heeft heel netjes een aantal voorzieningen getroffen (geld gereserveerd) om de overnames / integratie van bedrijfsonderdelen te regelen. Met andere woorden: er is geen sprake van financiele problemen.

    Ik vraag me af waar die uitspraak vandaan komt (oja, een concurrerend bedrijf.....).

    Vr 15 feb 2008, 18:26 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap