11 redenen waarom SEO net als fitness is

11 redenen waarom SEO net als fitness is

Vorig artikel Volgend artikel

Search Engine Optimalization (SEO) en fitness lijken in eerste instantie weinig met elkaar gemeen te hebben. Maar ls je beter gaat kijken, zijn er toch een heleboel overeenkomsten. SEO kost tijd, net als het in vorm krijgen van je lichaam. Columnist Kaspar Szymanski van Search Engine Land geeft 11 redenen waarom fitness en SEO toch best veel op elkaar lijken.

1. Geen garanties

Bij zowel SEO en fitness zijn er geen garanties. De SEO-consultant en de fitnesstrainer kunnen voor de planning en uitvoering zorgen, maar aan het eind van de dag moet het werk verricht worden door de klant om de site zo optimaal mogelijk ingericht te krijgen. En dit gaat niet over één nacht ijs.

2. Lange termijn

Bij SEO en fitness gaat het om uithoudingsvermogen en om het volgen van een plan op lange termijn. Je site is niet in één dag SEO-proof en je lichaam is in één dag ook niet afgetraind. Verwacht dan ook niet dat je site binnen een paar dagen super goed vindbaar is, zo'n traject heeft tijd nodig.

3. Geen korte wegen

Atleten en SEO-specialisten zullen het hierover met elkaar eens zijn: er zijn geen kortere wegen te bewandelen om te bereiken wat je wil. Nee, een wonderpil gaat er niet voor zorgen dat een bankhanger ineens een atleet zal worden en een automatisch linkbuildingprogramma zal een slecht gerankte website niet ineens doen stijgen naar de eerste pagina op Google. Het is hard werken om de top te bereiken.

4. Voeding

Eten is hetzelfde voor atleten als links voor SEO: het moet wel goed zijn. Net als slechte eetgewoonten zullen de resultaten van slechte linkbuilding een negatieve invloed hebben op de algehele prestaties.

5. Niet altijd nummer één

In de sportwereld bepaalt het lichaamstype in grote mate hoe ver een atleet kan komen. Slechts een paar atleten hebben een perfect lichaam die in weinig moeite perfect in shape kunnen raken. Dit geldt ook voor websites: er zijn relatief weinig websites die zonder veel moeite een unieke sales propositie op tafel kunnen leggen met een opvallend product of een service die direct populair is bij afnemers. Maar meestal is het zo dat veel mensen en websites niet hebben wat er nodig is om nummer één te zijn.

6. Frustrerend

Het optimaliseren van websites en trainingen op een concurrerend niveau kan behoorlijk frustrerend zijn. Er is namelijk een kans dat iemand het nóg beter zal doen, ondanks de inspanningen die je hebt geleverd.

7. Motivatie

Omdat het zo frustrerend kan zijn, is motivatie het aller belangrijkste. In de sport moet je streven naar een evenwichtige levensstijl om koers te houden. Bij SEO is motivatie geen key to succes, maar het helpt zeker voor de korte termijn tegenslagen die je wellicht gaat tegenkomen. Don't give up! Zowel in shape raken en hoog in Google terecht komen heeft tijd nodig.

8. Vooruitgang meten

Zowel bij de sport als op SEO-gebied is het meten van vooruitgang erg belangrijk. Zonder de statistieken en de trends te volgen, kan het succes niet worden volgehouden.

9. Gear

Aanvankelijk heb je voor fitness en SEO niet veel nodig: een paar fatsoenlijke hardloopschoenen en Google Search Console-gegevens. Als je wat meer gevorderd wordt, komt er extra gear bij kijken. Een gespecialiseerde hartslagmeter kan bijvoorbeeld voor een atleet zijn wat MajesticSEO of Onpage.org is voor een SEO-specialist.

10. Te mooi om waar te zijn

Bij SEO en sport is er een belangrijke vuistregel: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.

11. Routine

Een laatste ding dat sporten en SEO met elkaar gemeen hebben: als het een onderdeel wordt van de routine, bestaat er een grotere kans dat het alle initiële verwachtingen overtreft.

Foto credit: Fotolia / designer491

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies